×
×
خانه » دپارتمان مکانیک » معرفی جامع رشته ساخت و تولید
18 آبان 1402

معرفی جامع رشته ساخت و تولید

رشته ساخت و تولید یکی از گرایش‌های مهم زیر مجموعه‌ی مهندسی مکانیک است که در سال‌های اخیر استقبال بسیار مناسبی هم از آن شده است. به‌خصوص با وجود تحریم‌ها و با توجه به اینکه بسیاری از کالاهایی که قبلاً به کشور وارد می‌شدند حالا دیگر در داخل کشور ساخته می‌شوند، این رشته بازار کار بسیار مناسبی هم دارد. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر، قصد داریم این رشته را به‌صورت کامل به شما معرفی کنیم و بازار کار آن را هم بشناسیم؛ تا پایان با ما همراه باشید.

مقدمه‌ای بر رشته‌ ساخت و تولید

مقدمه‌ای بر رشته‌ ساخت و تولید

رشته ساخت و تولید یکی از رشته‌های مهم و کاربردی در حوزه مهندسی است که به طراحی، ساخت و تولید محصولات صنعتی می‌پردازد. این رشته به دانشجویان کمک می‌کند تا با اصول و تکنیک‌های ساخت و تولید محصولات مختلف آشنا شوند و بتوانند در صنایع مختلف مشغول به کار شوند.

اگر بخواهیم تاریخچه‌ی این رشته را خیلی دقیق بررسی کنیم، احتمالاً به دوران باستان باز می‌گردیم؛ زمانی که انسان‌ها مجبور بودند تا وسایل مختلفی را که نیاز داشتند، بسازند. اما با پیشرفت تکنولوژی، رشته‌ی ساخت و تولید هم پیشرفت‌های چشمگیری کرد و حالا دیگر یکی از رشته‌های بسیار مهم در حوزه‌ی مهندسی مکانیک محسوب می‌شود و بسیاری از صنایع به آن وابسته هستند.

هدف نهایی رشته ساخت و تولید، پرورش مهندسینی است که بتوانند با استفاده از دانش و مهارت‌های خود، محصولات موردنیاز صنایع مختلف را بسازند و بدین ترتیب چرخِ صنعت کشور را به حرکت درآورند. توجه داشته باشید که این رشته یکی از بازوهای بسیار مهم صنعت کشورها است و به همین دلیل در تمامی کشورها و از جمله ایران، بازار کار بسیار مناسبی برای آن وجود دارد.

دروس رشته ساخت و تولید

دروس رشته ساخت و تولید

دروس رشته ساخت و تولید هم مثلِ تمامی رشته‌های دانشگاهی دیگر، به دو دسته‌ی دروس پایه و تخصصی تبدیل می‌شوند. دروس پایه شامل دروس عمومی و دروس پایه مهندسی می‌شوند که برای همه دانشجویان مهندسی مشترک هستند. این دروس عبارت‌اند از:

دروس عمومی

دروس عمومی رشته‌ی ساخت و تولید عبارت‌اند از:

  • زبان فارسی
  • زبان انگلیسی
  • ریاضی عمومی
  • فیزیک عمومی
  • شیمی عمومی

دروس پایه مهندسی

دروس پایه مهندسی رشته‌ی ساخت و تولید نیز شامل درس‌های زیر است:

  • ریاضیات مهندسی
  • فیزیک مهندسی
  • مهندسی مواد
  • مکانیک

دروس تخصصی

دروس تخصصی این رشته شامل قسمت‌های مختلفی است:

  •  طراحی صنعتی

اصول طراحی صنعتی

طراحی محصول

طراحی گرافیک

 طراحی کامپیوتری

  • طراحی مکانیک

طراحی اجزای ماشین

طراحی ماشین آلات

طراحی خط تولید

  • طراحی الکترونیک

الکترونیک عمومی

مدارهای منطقی

مدارهای مجتمع

  •  طراحی معماری صنعتی

اصول معماری صنعتی

طراحی فضاهای صنعتی

طراحی مبلمان صنعتی

  • تولید صنعتی

اصول تولید صنعتی

روش‌های تولید

کنترل کیفیت

  • کنترل فرآیند

کنترل فرآیندهای صنعتی

کنترل آماری فرآیندها

کنترل کیفیت آماری

  • مدیریت تولید

مدیریت تولید

مدیریت زنجیره تامین

مدیریت پروژه

البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید که انتخاب دروس تخصصی در رشته ساخت و تولید تا حد زیادی به انتخاب و علاقه‌ی خود دانشجو ارتباط دارد. به‌عنوان مثال دانشجویی که قصد دارد بیشتر در حوزه‌ی مدیریتی مشغول به‌کار شود، احتمالاً زیر مجموعه‌ی مدیریت تولید را انتخاب می‌کند و دانشجویی که به مباحث صنعتی علاقه‌ی بیشتری دارد، تولید صنعتی را انتخاب خواهد کرد.

بازار کار رشته ساخت و تولید

بازار کار رشته ساخت و تولید

همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، رشته ساخت و تولید جزو رشته‌هایی است که تقریباً تمامی صنایع به آن نیاز دارند. در ادامه، به برخی از این صنایع و تأثیری که ساخت و تولید بر آنها دارد، اشاره خواهیم کرد:

1- رشته‌ی ساخت و تولید در صنایع خودروسازی

یکی از مهم‌ترین صنایعی که ساخت و تولید در آن نقش بسیار مهمی دارد، صنایع خودروسازی و همچنین صنایع وابسته به آنها مانند تولید قطعات است. صنعت خودروسازی بدون قطعه مفهومی ندارد. یک خودرو از هزاران قطعه‌ تشکیل شده است که با هم کار می‌کنند و در نهایت باعث می‌شوند تا خودرو کارِ خود را انجام دهد. تمامی این قطعات باید به‌نوعی طراحی و ساخته شوند و اینجاست که ساخت و تولید به میدان می‌آید تا نیاز این صنعت را رفع کند.

۲- رشته‌ ساخت و تولید در صنایع نفت و گاز

صنعت پتروشیمی و پالایشی هم از جمله صنایع بالادستی و بسیار مهمی هستند که نیاز دائمی به طراحی و ساخت قطعات دارند. این موضوع هم برایِ پروژه‌های جدید و هم برای پروژه‌های قدیمی که به هر دلیل قطعات آنها مستهلک و یا خراب شده و نیاز به تعمیر دارند، صادق است. همین دلیل کافی است تا به این نتیجه برسیم که رشته ساخت و تولید در صنایع نفت و گاز و همچنین صنایع وابسته به آن، کاربرد فراوان دارد.

۳- رشته‌ی ساخت و تولید در صنایع نظامی

صنایع نظامی هم جزو حوزه‌هایی است که به‌شدت به ساخت قطعات وابسته است. از کوچک‌ترین محصول گرفته تا ادوات نظامی سنگین، به ساخت قطعه نیاز دارند و این یعنی رشته‌ی ساخت و تولید در این صنعت مادر هم نقش بسیار پررنگی بازی می‌کند.

بعد از اینکه در مورد رشته‌ی ساخت و تولید اطلاعاتی کسب کردیم، حالا بهتر است ببینیم که آیا با وجود مهندسین و کارشناسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، آیا بازار کار باز هم برای آن وجود دارد یا خیر. ادامه‌ی این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر به شما توضیح می‌دهد که آیا این رشته هنوز هم بازار کار مناسبی دارد یا خیر.

بازار کار رشته‌ ساخت و تولید در داخل کشور

همان‌طور که پیشتر نیز عنوان شد، بازار کار رشته‌ی ساخت و تولید در ایران بسیار پررونق است. دلیل آن هم می‌توان وابستگی تقریباً تمامی صنایع، از صنایع مادر گرفته تا صنایع کوچک به این زمینه‌ی مهندسی دانست. بنابراین شما می‌توانید مطمئن باشید که با تبدیل شدن به یک متخصص ساخت و تولید ماهر، کارتان تقریباً ضمانت شده است.

برای اینکه بتوانید به یک متخصص واقعی در این زمینه تبدیل شوید هم راه، تقریباً مشخص است. در اولین قدم شما باید بتوانید دانش خود را در این حوزه افزایش دهید و بعد هم با نرم‌افزارهای مهم این شاخه آشنا شده و بر آنها مسلط شوید. یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای این زمینه، سالیدورکس است.

پکیج نرم‌افزار سالیدورکس مجتمع آموزشی امیرکبیر یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید از آن برایِ کسب بالاترین مهارت در حوزه‌ی ساخت و تولید استفاده کنید. این پکیج به‌صورت کاملاً پروژه محور و جامع ساخته شده است و تمامی روندِ آموزشی، به‌صورت پروژه محور است. بنابراین شما با تهیه‌ی این پکیج، علاوه بر اینکه مهارت بالایی در سالیدورکس کسب می‌کنید، همچنین می‌توانید با چالش‌های پروژه‌های واقعی و نحوه‌ی حل و فصل آنها هم آشنا شوید.

بازار کار رشته ساخت و تولید در خارج از کشور

بازار کار رشته‌ی ساخت و تولید در خارج از کشور هم بسیار فراهم است. تقریباً تمامی کشورهای صنعتی به نیروهای متخصص ساخت و تولید نیاز دارند و همین مسئله عامل مهمی است که می‌توانید از آن برایِ مهاجرت کاری به کشور مورد علاقه‌تان استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که برایِ مهاجرت کاری به خارج از کشور، حتماً باید سطح زبان انگلیسی‌تان هم بالا باشد. به‌عنوان پیشنهاد، بهتر است همزمان با یادگیری نرم‌افزار سالیدورکس، در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی امیرکبیر هم شرکت کنید و مهارت زبان انگلیسی خود را هم افزایش دهید.

همچنین نکته‌ی دیگری که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که با تهیه‌ی پکیج نرم‌افزار سالیدورکس امیرکبیر و موفقیت در آزمون پایانی، می‌توانید گواهی فنی و حرفه‌ای خود را هم دریافت کنید. مدرک فنی و حرفه‌ای قابل ترجمه است و در بسیاری از کشورهای جهان اعتبار دارد. بنابراین می‌توانید از آن به‌عنوان یک مدرک کاملاً حرفه‌ای و مستند برای دریافت ویزای کاری استفاده کنید.

جمع‌بندی نکات رشته ساخت و تولید

رشته ساخت و تولید از جمله گرایش‌های مهم در مهندسی مکانیک است که تقریباً در تمامی صنایع، از صنایع مادر گرفته تا صنایع کوچک، به آن نیاز دارند. به همین دلیل است که متخصصین این زمینه، شانس بسیار بالایی برای ورود به بازار کار دارند. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر، تلاش کردیم تا همه‌ی جوانب رشته‌ی ساخت و تولید را برایتان توضیح دهیم؛ از درس‌های دانشگاهی این رشته گرفته تا تأثیر آن در صنایع مختلف و همچنین بازار کار آن در ایران و خارج از کشور.

سؤالات متداول در مورد رشته ساخت و تولید

سؤالات متداول در مورد رشته ساخت و تولید

۱- رشته ساخت و تولید بازار کار مناسبی دارد؟

بله. رشته‌ی ساخت و تولید از جمله رشته‌هایی است که چون با صنایع مختلف مرتبط است، بازار کار بسیار مناسبی هم برای آن وجود دارد. 

۲- چطور می‌توان به یک متخصص رشته‌ ساخت و تولید تبدیل شد؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص رشته‌ ساخت و تولید، از یک طرف باید مفاهیم تئوری این رشته را خوب یاد بگیرید و از طرف دیگر هم بر نرم‌افزارهایی که در این حوزه کاربرد دارند مسلط شوید.

۳- نرم‌افزارهای مهم در رشته‌ ساخت و تولید کدام است؟

از جمله نرم‌افزارهای مهم در رشته‌ ساخت و تولید، می‌توان به سالیدورکس، کتیا، اینونتور و … اشاره کرد.

مجتمع آموزشی امیرکبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *