×
×
خانه » دپارتمان هنرهای دیجیتال » از سیر تا پیاز مهاجرت طراحان گرافیک
29 آبان 1402

از سیر تا پیاز مهاجرت طراحان گرافیک

مهاجرت طراحان گرافیک از جمله موضوعاتی است که طراحان گرافیک به‌دلایل مختلف، این روزها زیاد به آن فکر می‌کنند. این موضوع البته فقط محدود به گرافیست‌ها نیست؛ تقریباً همه‌ی متخصصین ممکن است به این فکر بیفتند که به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر به شما خواهیم گفت که بهترین کشورها برای مهاجرت گرافیست‌ ها کدامند و اصلاً چطور می‌توان به این کشورها مهاجرت کرد؛ پس تا پایان با این مقاله همراه باشید.

دلایل مهاجرت طراحان گرافیک

دلایل مهاجرت طراحان گرافیک

 

مهاجرت طراحان گرافیک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از مسائل مالی گرفته تا بحثِ پیشرفت در کار و یا موضوعاتی که ارتباط چندانی به بحث‌های تخصصی گرافیک ندارد. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که اصلاً چرا یک گرافیست به این فکر می‌کند که بهتر است از کشور مهاجرت کند:

دلیل اول: کسب درآمد بیشتر

اولین و مهم‌ترین دلیلی که باعث مهاجرت طراحان گرافیک می‌شود، موضوع درآمد است. به هر حال درآمد دلاری و مهم‌تر از آن ثبات و امنیت کاری، چیزی است که نه فقط طراحان گرافیک، بلکه‌ی همه‌ی متخصصین رشته‌های دیگر را هم به‌نوعی جذب می‌کند.

حقوق‌هایی که گرافیست‌ها در کشورهای پیشرفته دریافت می‌کنند، اصلاً قابل قیاس با درآمدهایِ ریالی نیست. فقط به‌عنوانِ یک نکته در ذهن داشته باشید که متوسط حقوق یک طراح گرافیک در کشور آمریکا، حدود ۵۳۰۰۰ دلار در سال است. این یعنی با دلارِ ۵۰ هزار تومانی این روزها، یک طراح گرافیک در آمریکا، در ماه حدود ۲۲۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارد که اگر حتی ۵۰ درصد این مبلغ را به‌عنوان هزینه‌های مالیات و مسکن و … کسر کنیم، باز هم درآمد قابل توجهی است و صادقانه اگر بگوییم، تقریباً همه‌ی ما را وسوسه می‌کند.

دلیل دوم: امنیت کاری

یکی دیگر از مواردی که باعثِ مهاجرت طراحان گرافیک می‌شود، امنیت شغلی است. اینکه هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، نگران این باشید که شرکتی که در آن کار می‌کنید به‌دلایل مختلف، از اضافه شدن عجیب و غریب هزینه‌ها گرفته تا قیمت دلار و …، همچنان پابرجا باشد، دغدغه‌ی خیلی از گرافیست‌ها است.

اما در کشورهای پیشرفته، اگر نخواهیم خیلی عجیب و غریب و رؤیابافانه به داستان نگاه کنیم، حداقل کار برای انجام دادن زیاد است. نمی‌خواهیم مثلِ سایت‌های اعزام دانشجو که همیشه می‌گویند بازار کار برای طراحان گرافیک آنقدر خوب است که کافی است در خانه‌ی خود بنشینید تا شرکت‌ها برای استخدام شما صف بکشند! اما بالاخره انرژی‌ای که برای پیدا کردن کار در کشورهایی مثل استرالیا، آمریکا و … صرف می‌کنید، خیلی خیلی کمتر از ایران است. همین موضوع هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل مهاجرت طراحان گرافیک باشد.

دلیل سوم: ارتقای سطح شغلی

راستش را بخواهید، به‌عنوان کسی که سال‌ها درگیر قضیه‌ی تبلیغات و … بوده، خیلی خوب می‌دانم که قانع کردنِ کارفرما برای پرداخت پول برای تبلیغات، اصلاً کار ساده‌ای نیست. آن هم کارفرمایی که درآمد آنچنانی ندارد! هر چقدر هم شما بگویید که تبلیغات هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است، باز هم این نمی‌تواند برای کسی که هیچ پولی ندارد، خیلی جذاب باشد. این مشکلی است که همه‌ی بنگاه‌های تبلیغاتی و در نتیجه گرافیست‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و آخر سر هم باعث مهاجرت طراحان گرافیک می‌شود.

اما کشورهایی که به‌عنوان مقصد نهایی برای مهاجرت طراحان گرافیک محسوب می‌شوند، واقعاً این مشکلات را یا ندارند یا حداقل خیلی خیلی کم دارند! شما حتی اگر یک طراح رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری باشید (موضوعی که یکی از زیرشاخه‌های مهم طراحی گرافیک است)، شغل‌های خیلی خوبی می‌توانید به‌دست بیاورید. کافی است سری به لینکدین بزنید تا ببینید چقدر شغل برای همین فیلد خاص وجود دارد! همین حالا که من دارم این مطلب را برایتان می‌نویسم، حدود ۴۶۷ شغل فعال، فقط در آمریکا برای طراح رابط کاربری در لینکدین هست!

دلیل چهارم: ادامه تحصیل

یکی دیگر از مواردی که باعث مهاجرت طراحان گرافیک می‌شود، مسئله‌ی مهاجرت تحصیلی است که به‌نوعی به همان موضوع ارتقای شغلی ارتباط دارد. به هر حال همه‌ی طراحانی که عاشق گرافیک هستند، دوست دارند تا دانش خود را در این زمینه تقویت کنند و چه طراح گرافیستی را می‌شناسید که دوست نداشته باشد به دانشگاه چارلز داروین استرالیا برود و یک طراح تمام عیار شود؟

همین‌جا که صحبت از دانشگاه چالز داروین شد، بهتر است بدانید که این دانشگاه، به بحثِ طراحی گرافیک با کامپیوتر اهمیت خاصی می‌دهد. بنابراین اگر ایده‌آل شما این است که در این دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازید، باید حتماً رویِ نرم‌افزارهای کامپیوتری کار کنید و به آنها مسلط شوید.

فتوشاپ، نرم‌افزار جادویی ادوبی

اگر از ۱۰۰ نفر طراح گرافیک بپرسید که مهم‌ترین نرم‌افزار در طراحی گرافیک چیست، حتما ۱۱۰ نفر از آنها بدون هیچ فکری به شما می‌گویند: «خب معلومه؛ فتوشاپ» همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و پکیج فوق‌العاده‌ی فتوشاپ امیرکبیر را تهیه کنید. این پکیج خیلی ساده، اما حرفه‌ای به شما یاد می‌دهد که چطور از این نرم‌افزار استفاده کنید تا طراح‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

چطور به‌عنوان طراح گرافیک، مهاجرت کنیم؟

چطور به‌عنوان طراح گرافیک، مهاجرت کنیم؟

مهاحرت طراحان گرافیک، خیلی هم ساده نیست. باز هم یادآوری می‌کنم که قرار نیست من همه چیز را برای شما گل و بلبل نشان دهم؛ من همه‌ی واقعیت را به شما می‌گویم! از یک طرف برای اینکه یک شغل خوب در خارج از کشور داشته باشید، حتماً باید پایه‌ی محکمی در طراحی گرافیک داشته باشید و از طرف دیگر هم به زبان همان کشور حرف بزنید. این مشکلاتی است که به‌صورت استاندارد برای مهاجرت گرافیست‌ ها وجود دارد.

اما شما به‌عنوان یک گرافیست، فقط نباید مشکلات استاندارد را حل کنید. چه بخواهیم و چه نه، ما در ایران زندگی می‌کنیم و به دلایل مختلف، مهاجرت طراحان گرافیک از ایران، به‌سادگی کشورهای دیگر نیست. ما اگر در یک کشور اروپایی زندگی می‌کردیم، خیلی راحت و بدون اینکه نیاز به ویزا داشته باشیم می‌توانستیم به هر کشور اروپایی دیگری که می‌خواهیم برویم و در آن کشور دنبال کار باشیم اما در ایران ما باید از ۷ خان بگذریم تا بتوانیم ویزا بگیریم.

نه می‌خواهم شما را از مهاجرت دلسرد کنم و نه می‌خواهم فکر کنید که خیلی راحت می‌توانید مهاجرت کنید. راستش را بخواهید، اگر واقعاً به این نتیجه رسیده‌اید که باید مهاجرت کنید، باید بیشتر از هر طراح گرافیست دیگری تلاش کنید تا به هدف خود دست پیدا کنید. برای این منظور اولین قدم این است که نرم‌افزارهای تخصصی گرافیک را خیلی خوب یاد بگیرید. خوشبختانه چون در ایارن قانون کپی رایت اعمال نمی‌شود، راه برای یادگیری این نرم‌افزارها، واقعاً ساده است!

در گام بعدی هم باید زبان خودتان را تقویت کنید. بدون زبان تقریباً هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید؛ حتی اگر روی فتوشاپ و نرم‌افزارهای دیگر، بیشتر از خود توسعه دهندگان نرم‌افزار تسلط داشته باشید. اگر در اصفهان زندگی می‌کنید، همین حالا در دوره‌های زبان امیرکبیر شرکت کنید و همزمان که دارید نرم‌افزارها را یاد می‌گیرید، زبان خودتان را هم تقویت کنید و مدرک آیلتس‌تان را بگیرید.

بهترین کشورها برای مهاجرت طراحان گرافیک

بهترین کشورها برای مهاجرت طراحان گرافیک

 

بیایید یک قول به هم بدهیم؛ یا مهاجرت نکنید یا اگر هم مهاجرت کردید، بهترین کشورها را برای این کار انتخاب کنید. مهاجرت به یک کشور با شرایط اقتصادی حتی معمولی، واقعاً بهتر از شرایط ایران نیست؛ خلافِ تمام تبلیغاتی که در وب سایت‌ها و صفحات مهاجرتی می‌بینید. پس بهترین کشور را انتخاب کنید و مهاجرتتان را با قدرت انجام دهید. در ادامه‌ی این مقاله از وب سیت مجتمع آموزشی امیرکبیر، لیستی از بهترین کشورها برای مهاجرت طراحان گرافیک را آورده‌ایم:

۱- مهاجرت طراحان گرافیک به آمریکا

کشور آمریکا همیشه جزو کشورهای بسیار ایده‌آل برای تمامی حوزه‌ها بوده و گرافیک هم از این قاعده مستثنی نیست. مهاجرت طراحان گرافیک به آمریکا با توجه به اینکه این کشور تقریباً از همه نظر جزو کشورهای سرآمد است، می‌تواند یک گزینه‌ی ایده‌آل برای شما باشد.

۲- مهاجرت طراحان گرافیک به استرالیا

اگر با کانگوروها مشکلی ندارید، احتمالاً استرالیا هم برای شما به‌عنوان یک مقصد مهاجرتی، جذاب است. استرالیا هم کشوری است که طراحان گرافیک مشهوری دارد و صنایع این کشور هم سال‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که در دنیای امروز، این گرافیک است که حرف اول و آخر را در صنعت تبلیغات می‌زند. درآمد تقریبی ۵۴۰۰۰ دلار در سال، دلیل دیگری است که مهاجرت طراحان گرافیک را به این کشور، کاملاً ایده‌آل می‌کند.

۳- مهاجرت طراحان گرافیک به سوییس

سوییس همیشه کشور ایده‌آل من و خیلی از افراد دیگر برای مهاجرت بوده و خواهد بود. سوییس کشوری است کاملاً آرام که همیشه از دغدغه‌های دنیا دور بوده و کارِ خودش را می‌کرده. طبیعت بسیار زیبای این کشور، به‌خصوص برای گرافیست‌ها که طبع هنری دارند، واقعاً جذاب است. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک طراح گرافیک به سوییس مهاجرت کنید، این را هم بدانید که متوسط حقوق شما در این کشور حدود ۵۱۰۰۰ دلار است!

جمع‌بندی

مهاجرت طراحان گرافیک به کشورهای دیگر، همیشه دغدغه‌ی این هنرمندان بوده و هست. گرافیست‌ها هم مثل همه‌ی افراد دیگر، دلایلی منطقی دارند که باعث می‌شود تا سختی‌های مهاجرت را قبول کنند و به یک کشور دیگر سفر کنند؛ شاید برای همیشه! در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر به شما توضیح داده‌ایم که چطور به‌عنوان یک گرافیست، به این موضوع منطقی نگاه کنید و اگر هم قصد مهاجرت دارید، چه‌کار کنید تا بتوانید مهاجرت موفقی داشته باشید.

سؤالات متداول

سؤالات متداول

۱- مهاجرت طراحان گرافیک به کدام کشورها بهتر است؟

کشورهای آمریکا، استرالیا و سوییس، از جمله کشورهایی هستند که برای مهاجرت طراحان گرافیک جزو گزینه‌های ایده‌آل محسوب می‌شوند.

۲- برای مهاجرت به‌عنوان گرافیست، چه‌کاری باید انجام داد؟

مهم‌ترین نکته این است که دانش خود را در زمینه‌ی گرافیک تقویت کنید. همچنین شما باید تسلط بالایی در استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی داشته باشید و همچنین دانش زبانی خود را هم تقویت کنید.

۳- بهترین نرم‌افزار برای شروعِ طراحی گرافیک کدام است؟

فتوشاپ نرم‌افزاری است که برای تمامی زمینه‌های طراحی گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر قصد دارید در این حوزه به یک متخصص تبدیل شوید، حتماً باید استفاده از این نرم‌افزار را به‌صورت کامل یاد بگیرید.

amirkabir isfahan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *