×
×
خانه » دپارتمان مکانیک » کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک
24 اسفند 1402

کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک

کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک از جمله موضوعاتی است که تمام مهندسین و دانشجویان این رشته‌ی مهندسی، حتماً باید به آن تسلط بالایی داشته باشند. اتوکد یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای مهندسی است و توانایی بسیار بالایی در تولید و ترسیم نقشه‌های دو بعدی و سه‌بعدی دارد. به همین دلیل است که اگر بخواهید وارد بازار کار این حوزه شوید، حتماً باید به این نرم‌افزار مسلط باشید. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر می‌خواهیم در همین زمینه با شما صحبت کرده و به نکاتی بپردازیم که حتماً به آنها نیاز دارید؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

اتوکد، نرم‌افزاری همه فن حریف برای ترسیم نقشه

اتوکد، نرم‌افزاری همه فن حریف برای ترسیم نقشه

به‌عنوان اولین موضوع برای درک کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک، باید بدانیم که این نرم‌افزار چه کاری برای ما انجام می‌دهد. واضح است که هر چه بیشتر بتوانیم اطلاعاتمان را در مورد ابزارهایی که از آنها استفاده می‌کنیم بالا ببریم، به همان اندازه می‌توانیم استفاده‌ی کاربردی‌تری از آنها داشته باشیم.

بیشترین کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک و همچنین در تمامی رشته‌های مهندسی، تهیه‌ی نقشه‌های دوبعدی است. اتوکد دارای ابزارهای بسیار متنوع و قدرتمندی است که با استفاده از آنها می‌توانید به‌راحتی و به‌سرعت، تمامی نقشه‌های موردنظرتان را ترسیم کنید و از آنها چاپ بگیرید.

به‌عنوان نمونه فرض کنید شما طراحی یک قطعه‌ی مکانیکی را در نرم‌افزارهای مدل‌سازی مهندسی مکانیک مثل کتیا انجام داده‌اید. اما مدل سه‌بعدی نمی‌تواند دقیقاً همان چیزی باشد که در ساخت و همچنین کنترل‌های بعد از ساخت به دردِ شما بخورد. اینجاست که کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک مشخص می‌شود؛ جایی که شما می‌توانید نقشه‌های بسیار دقیق از همان مدل سه‌بعدی بسازید و برای ساخت دقیقِ قطعه از آنها استفاده کنید.

کاربرد اتوکد در ساخت و تولید

اولین کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک، در شاخه‌ی ساخت و تولید است. این شاخه‌ی مهم از مهندسی مکانیک که به‌صورت تخصصی به طراحی و ساخت قطعات می‌پردازد، کاملاً به نقشه‌های دوبعدی وابسته است. همان‌طور که در قسمت قبلی همین مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر هم توضیح داده شد، هنگامی که می‌خواهید یک قطعه‌ی مکانیکی را طراحی کنید، حتماً باید یک نقشه‌ی دوبعدی دقیق و واضح از طرح داشته باشید تا بتوانید این کار را با کیفیت بالا انجام دهید.

همچنین هنگامی که قطعه‌ی مکانیکی مدنظرتان تولید شد، نیاز دارید تا بتوانید ابعاد و اندازه‌های قطعه را با چیزی که طراحی شده است تطبیق دهید و به این نتیجه برسید که آیا این قطعه همان چیزی است که شما مدنظر داشته‌اید یا خیر. بنابراین کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک، در این قسمت هم به شما کمک می‌کند تا کار کنترل کیفیت قطعات تولید شده را انجام دهید.

کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک ساختمان

کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک ساختمان

گروه دیگری از مهندسین مکانیک که به‌صورت عمده از نرم‌افزار اتوکد استفاده می‌کنند، مهندسینی هستند که کار طراحی تأسیسات مکانیکی ساختمان‌ها را انجام می‌دهند. برای درک عمیق‌تر کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک برای این گروه از متخصصین، فرض کنید که یک مهندس می‌خواهد سیستم لوله‌کشی یک ساختمان بزرگ را طراحی کند. قاعدتاً اولین مرحله در انجام این کار، تهیه‌ی پیش‌نویس نقشه‌ها است که شاید به‌صورت دستی و یا حتی با نرم‌افزار اتوکد انجام شود.

در مرحله‌ی بعدی، همان نقشه‌های پیش‌نویس باید به نقشه‌های فاز ۲، یعنی همان نقشه‌هایی که قابلیت اجرا در پروژه‌ به‌صورت واقعی را دارند انجام شود. در این مرحله، کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک بسیار روشن‌تر است. در این مرحله شما باید مسیر لوله‌کشی‌، از لوله‌های آب سرد و گرم گرفته تا لوله‌های گرمایشی و .. را به‌صورت دقیق به پیمانکار اعلام کنید تا بر اساس نقشه‌های شما، کار اجرا انجام شود.

همین مسئله را در طراحی سیستم‌های تهویه مطبوع هم داریم. به‌عنوان مثال، طراحی کانال‌های هوارسانی از جمله موارد دیگری است که کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک را به‌صورت کاملاً عیان در آن می‌بینیم. ابعاد کانال‌ها، مسیر آنها و همچنین سایز کانال‌ها از جمله موارد مهمی است که در این نقشه‌ها باید به‌صورت دقیق مشخص شود.

در نظر داشته باشید که علاوه بر موضوع اجرا، نظارت بر اجرا هم نیاز به نقشه‌های دقیق دارد و این همان جایی است که باز هم کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک خودش را نشان می‌دهد. ناظر ساختمان بر اساس نقشه‌هایی که به او داده می‌شود، کارِ نظارت را انجام می‌دهد و هر چه این نقشه‌ها دقیق‌تر و واضح‌تر باشد، کیفیت نهایی کار بیشتر خواهد شد و این فقط با استفاده از نرم‌افزار اتوکد به‌دست می‌آید.

کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک خودرو

کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک خودرو

یکی دیگر از موارد کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک، در گرایش مکانیک خودرو این رشته‌ی تحصیلی است. دنیای خودروها پر از قطعاتی است که همان‌طور که در قسمت قبلی همین مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر توضیح دادیم، حتماً باید بر اساس نقشه‌های دقیق ساخته شوند.

کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک خودرو هنگامی بیشتر از هر زمان دیگری مشخص می‌شود که بدانیم اگر تلورانس یا همان رواداری قطعه‌ی ساخته شده از میزان مجاز بیشتر باشد، سیستم یا به‌طور کلی کار نمی‌کند و یا کارکرد معیوبی خواهد داشت. مثلاً فرض کنید پیستون‌هایی که در داخل سیلندر ماشین قرار گرفته‌اند، به مقدار بسیار کم، بزرگ‌تر از میزان استاندارد آن ساخته شود. این یعنی کل سیستم موتور ماشین به‌طور کلی کار نمی‌کند و این موضوعی است که دقیقاً به نقشه‌های دقیق بستگی دارد؛ نقشه‌هایی که با یک نرم‌افزار قدرتمند مثلِ اتوکد ترسیم شده است.

استخدام با یادگیری اتوکد

استخدام با یادگیری اتوکد

تا این قسمت در مورد کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک، به موارد بسیار مهمی اشاره کردیم و احتمالاً تا همین قسمت، شما به این نتیجه رسیده‌اید که هر طور شده باید این نرم‌افزار را یاد بگیرید. اما ممکن است این سؤال هم در ذهن شما ایجاد شده باشد که با توجه به نقش مهم اتوکد، آیا می‌توان با یادگیری این نرم‌افزار، وارد بازار کار شد یا خیر.

برای توضیح این سؤال، باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر چه کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک بسیار زیاد است، اما یادگیری این نرم‌افزار به‌صورت تنها، احتمالاً نمی‌تواند مزیت رقابتی قابل توجهی برای ورود شما به بازار کار باشد.

اجازه دهید برای پاسخ‌دهی دقیق به این سؤال، کاملاً صادقانه با شما صحبت کنیم؛ کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک آنقدر زیاد است که بدون یادگیری این نرم‌افزار، آن هم به‌صورت کاملاً کاربردی و موردنیاز صنایع مختلف، کاریابی برای شما کاملاً سخت می‌شود. اما این موضوع به این معنی نیست که با یادگیری کامل این نرم‌افزار هم می‌توانید بدون بروبرگرد وارد بازرا کار شوید. در واقع یادگیری نرم‌افزار اتوکد شرط لازم برای ورود شما به بازار کار هست، اما قطعاً کافی نیست.

اینجاست که ما در دپارتمان مهندسی مکانیک مجتمع آموزشی امیرکبیر، همیشه به دانشجویان پیشنهاد می‌کنیم که یک حوزه‌ را به‌صورت تخصصی دنبال کنند. مثلاً با ثبت نام در پودمان قالبسازی یا پودمان سی ان سی، یک تخصص حرفه‌ای که بازار کار هم تشنه‌ی آن است را دنبال کنند و البته که برای هر تخصصی، اولین قدم همین یادگیری نرم‌افزار اتوکد است.

با پکیج اتوکد امیرکبیر، اتوکد را حرفه‌ای یاد بگیرید

حالا که با اهمیت و کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک آشنا شده‌اید، اگر تصمیم به یادگیری این نرم‌افزار دارید، پکیج جامع اتوکد مجتمع آموزشی امیرکبیر یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که برای مسلط شدن به این نرم‌افزار قدرتمند می‌توانید از آن استفاده کنید. این پکیج آموزشی به‌صورت کاملاً پروژه محور و کاربردی طراحی شده است، به‌صورتی که بعد از آن می‌توانید تمامی نقشه‌های موردنیازتان را با بالاترین کیفیت ترسیم کنید. همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و اطلاعات تکمیلی این پکیج را ببینید:

جمع‌بندی

کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک آنقدر زیاد است که هیچ شرکتی را نمی‌توانید پیدا کنید که از این نرم‌افزار به‌صورت گسترده برای اهداف مختلف استفاده نکند. این نرم‌افزار که سال‌هاست در تهیه‌ی نقشه‌های دوبعدی یکه‌تازی می‌کند، به‌عنوان تنها گزینه‌ی تمامی شرکت‌ها برای ترسیم نقشه شناخته شده است و این یعنی برای ورود به بازار کار در این حوزه، حتماً باید بر این نرم‌افزار مسلط باشید. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر، در مورد این مسئله با شما صحبت کرده و به نکاتی پرداخته‌ایم که در این زمینه حتماً باید به آنها توجه داشته باشید.

سؤالات متداول

سؤالات متداول

۱- کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک چیست؟

اتوکد نرم‌افزاری کاربردی برای تهیه‌ی نقشه‌های دوبعدی است. کاربرد اتوکد در مهندسی مکانیک را می‌توان تقریباً در تمامی گرایش‌های این رشته‌ی مهندسی، از ساخت و تولید گرفته تا تأسیسات ساختمان و مکانیک خودرو و … مشاهده کرد.

۲- آیا اتوکد می‌تواند طرح‌های سه‌بعدی را هم ترسیم کند؟

بله. اتوکد فضای سه‌بعدی قدرتمندی هم دارد که با استفاده از آن می‌توانید طرح‌های سه‌بعدی خود را نیز ترسیم کنید.

۳- آیا با یادگیری اتوکد می‌توان وارد بازار کار شد؟

در واقع یادگیری و تسلط بر اتوکد شرط لازم برای ورود به بازار کار است اما با توجه به اینکه شرکت‌ها نیاز به نیروهای متخصص دارند، علاوه بر اتوکد، شما باید قابلیت‌های دیگری هم داشته باشید تا بتوانید به‌صورت قدرتمند وارد بازار کار شوید.

۴- بهترین راه برای یادگیری اتوکد چیست؟

پکیج جامع اتوکد مجتمع آموزشی امیرکبیر، بهترین راه برای یادگیری اتوکد و تسلط پیدا کردن روی آن است. با استفاده از این پکیج که به‌صورت کاملاً عملی و کابردی و موردنیاز بازار کار تهیه شده است، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به هیچ پیش‌زمینه‌ی قبلی، تسلط بسیار بالایی روی این نرم‌افزار به‌دست آورید.

۵- آیا پکیج اتوکد امیرکبیر، مدرک هم دارد؟

بله. در صورتی‌که بتوانید تمرین‌ها و پروژه‌های پایانی این پکیج را انجام دهید، می‌توانید مجوز آزمون فنی و حرفه‌ای را نیز به‌دست آورده و گواهی این آزمون را نیز به‌دست آورید.

amirkabir isfahan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *