×
×
خانه » دپارتمان مکانیک » ۳ مورد از پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک
11 آبان 1402

۳ مورد از پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک

پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک کدام است؟ این سؤال بیشتر افرادی است که به تازگی می‌خواهند در رشته‌ی مکانیک وارد بازار کار شوند و یا به‌تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر قصد داریم تا چند مورد از پردرآمدترین مشاغل در رشته‌ی مهندسی مکانیک را به شما معرفی کنیم. پس اگر شما هم در این رشته تحصیل می‌کنید یا می‌خواهید به آن وارد شوید، این مقاله را از دست ندهید.

مهندسی مکانیک، رشته‌ای که می‌تواند پردرآمد باشد

مهندسی مکانیک، رشته‌ای که می‌تواند پردرآمد باشد

مهندسی مکانیک به عنوان یکی از گسترده‌ترین حوزه‌های مهندسی، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. این رشته شامل طراحی، توسعه و بهینه‌سازی انواع و اقسام سیستم‌ها و ماشین‌آلات است که در تمامی صنایع از جمله خودروسازی، هوافضا، الکترونیک و صنعتی تاثیرگذار است. با توجه به این گستردگی و تنوع، فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک از فرصت‌های شغلی فراوانی بهره‌ می‌برند.

بنابراین یکی از معروف‌ترین و پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک، طراحی و تولید قطعات مکانیکی است که تقریباً در تمامی حوزه‌های صنعتی کاربرد دارد. به هر حال تمامی صنایع به ماشین‌آلات نیاز دارند و ماشین‌آلات هم با قطعات کار می‌کنند. همین نکته‌ی کوچک یک حقیقتِ خیلی واضح را به شما می‌گوید؛ بازار کار مهندسی مکانیک، همیشه بسیار مناسب بوده است.

به‌عبارت دیگر مهندسی مکانیک از جمله رشته‌هایی است که به‌راحتی پتانسیل این را دارد که برای شما درآمدزایی بالایی داشته باشد. تقریباً تمامی صنایع به مهندسی مکانیک وابسته هستند و در سال‌های اخیر، این نیاز بسیار بیشتر هم شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک را پیدا کنید، در آنها مهارت و تجربه کسب کنید و روند درآمدزایی خودتان را شروع کنید.

بر اساس گزارش اداره آمار کار ایالات متحده، میانگین درآمد سالانه مهندسان مکانیک در سال 2022 برابر با ۱۰۱ هزار دلار بوده است. این درآمد برای مهندسان مکانیک با تجربه بیشتر می تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد. بنابراین اگر بتوانید در پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک تجربه کسب کنید، حتی می‌توانید به مهاجرت هم فکر کنید؛ البته که این تصمیم به پیش‌نیازهای دیگری هم احتیاج دارد که باید در مورد آن تحقیقات بیشتری کنید.

عواملی که روی درآمد مهندسین مکانیک تأثیر دارد

عواملی که روی درآمد مهندسین مکانیک تأثیر دارد

قبل از اینکه به معرفی پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک بپردازیم، بهتر است ببینیم که چه عواملی روی درآمد مهندسین تأثیر دارد. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید راهکارهای بهتری برایِ رسیدن به درآمدهای بیشتر پیدا کنید و حتی شغل فعلی‌تان را هم ارتقا دهید:

۱- مدرک تحصیلی

واضح است که مهندسین مکانیک، کارهای تخصصی زیادی انجام می‌دهند. مثلاً فرض کنید که قرار است یک قطعه برای موتور یک خودرو طراحی کنید. طراحی این قطعه بر اساس اصول مهندسی، اولین قدمی است که برای تولید آن نیاز دارید. این قطعه باید آنقدر اصولی ساخته شود که هم از نظر هزینه اقتصادی باشد و هم مقاومت بالایی در برابر بارهای وارده داشته باشد. اینجاست که شما با یکی از پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک آشنا می‌شوید.

بیایید با هم صادق باشیم! تمامی شرکت‌ها دوست دارند که سودشان بیشتر شود و در مورد مثالی هم که زدیم، این موضوع هدف نهایی است. با توجه به اینکه قرار است تعداد بسیار زیادی از این قطعات تولید شود، خیلی واضح است که پایین آوردن هزینه‌ی تولید، می‌تواند شرکت را به سودهای بسیار بالا برساند و شرکت‌ها هم حاضرند تا پول‌های زیادی به طراحانی که این اصل را رعایت می‌کنند بپردازند.

برای اینکه به این درجه از توانایی برسید، حتماً باید یک مهندس مکانیک باشید؛ یعنی مدرک تحصیلی اینجا برای شما کار می‌کند. با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلانِ ارشد و دکتری از توانایی‌های مهندسی بالاتری برخوردارند، بنابراین مدرک تحصیلی اینجا مهم می‌شود؛ یعنی همان جایی که شما قرار است وارد حوزه‌ی طراحی قطعات، همان حوزه‌ای که می‌تواند به‌عنوان یکی از پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک برایتان بدل شود، وارد شوید.

۲- تجربه‌ی کاری

موضوع تجربه‌ی کاری، موضوع جدیدی نیست؛ تقریباً همیشه با آن روبرو بوده‌ایم و همیشه هم یک مسئله‌ی جدی برای افرادی بوده که به تازگی می‌خواهند وارد بازار کار شوند. از یک طرف حتی پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک به افرادی نیاز دارند که تجربه‌ی کاری بالایی داشته باشند و از طرف دیگر هم در ابتدای کار نمی‌توان به‌سادگی به بازار کار وارد شد.

ما این موضوع را در مجتمع آموزشی امیرکبیر حل کرده‌ایم. بسیاری از شرکت‌ها فقط به این دلیل به‌دنبال افراد باتجربه‌ی بالا برای ورود به پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک می‌گردند که از مهارت آنها اطمینان کامل ندارند. به‌عبارت دیگر اگر بتوانید به طریقی نشان دهید که حتی با وجود نداشتن تجربه، مهارتتان به حدی هست که بتوانید کارها را به بهترین صورت انجام دهید، هیچ شرکتی با استخدام شما مشکلی ندارد.

با توجه به اینکه ما در دپارتمان مهندسی مکانیک امیرکبیر با شرکت‌های تولید کننده‌ی زیادی ارتباط داریم و همه‌ی آنها هم می‌دانند که افرادی که در امیرکبیر آموزش دیده‌اند، مهارت‌های فنی بالایی دارند، آگهی‌های استخدام نیروی خود را برای ما ارسال می‌کنند تا از بین فارغ‌التحصیلان، آنهایی را که توانایی فنی و علمی بالاتری دارند، برای ورود به بازار کار به آنها معرفی کنیم.

۳- مهارت‌ها و تخصص‌ها

یکی دیگر از مواردی که در ورود شما به پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک تأثیر زیادی دارد، مهارت‌هایی است که کسب کرده‌اید. این مهارت‌ها عمدتاً شامل موارد فنی است، اما در برخی موارد مثلاً ممکن است مهارت زبان انگلیسی یا حتی آلمانی هم یکی از فاکتورهای مهم برای ورود به بازار کار شما باشد.

در مورد مهارت‌های فنی موردنیاز برای ورود به بازار کار پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک، به این نکته توجه کنید که شما تمامی مهارت‌هایی که برای همان حوزه نیاز دارید را یاد بگیرید و بر آن مسلط شوید.

مثلاً فرض کنید شما می‌خواهید وارد بازار کار حوزه‌ی ساخت قطعات و سی ان سی شوید. اینکه فقط بلد باشید با نرم‌افزار سالیدورکس یک قطعه را مدلسازی کنید، ممکن است نیاز لازم برای ورود به این حوزه باشد، اما قطعاً کافی نیست.

شما علاوه بر اینکه باید روی نرم‌افزار سالیدورکس تسلط بالایی داشته باشید، همچنین باید مهارت و علم بالایی هم رویِ پروسه‌ی ساخت قطعات داشته باشید تا بتوانید قطعه‌ای را طراحی کنید که قابلیت اجرا و ساخت هم داشته باشد.

معرفی پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک

معرفی پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک

حالا که متوجه شدیم رشته‌ی مهندسی مکانیک پتانسیل بالایی برای درآمدزایی دارد، باید ببینیم کدام حوزه‌ها امکانِ بیشتری برای درآمدزایی دارند. در ادامه‌ی این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر، به معرفی پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک پرداخته‌ایم:

۱- طراحی قطعات صنعتی

یکی از مهم‌ترین و پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک، طراحی قطعات مکانیکی است. در قسمت‌های قبلی همین مقاله توضیح دادیم که طراحی قطعات یکی از حوزه‌های تخصصی مهندسی مکانیک است که اتفاقاً بازار کار مناسبی هم دارد. اگر خاطرتان باشد، دلیل این موضوع را هم گفتیم؛ چون تقریباً تمامی صنایع به قطعات مکانیکی نیاز دارند، همیشه بازار کار برای افرادی که در این زمینه تخصص بالایی دارند، کاملاً فراهم است.

۲- ساخت قطعات صنعتی

بعد از اینکه طراحی قطعات انجام شد، حالا باید آن را بسازید. معمولاً کار ساخت قطعات صنعتی با مدل‌سازی آنها در یک نرم‌افزار مدلینگ مثل سالیدورکس، کتیا یا نظایر آن شروع می‌شود و بعد هم با استفاده از دستگاه‌های سی ان سی، وارد مرحله‌ی عملی ساخت می‌شویم.

با همان منطقی که به این نتیجه رسیدیم که طراحی قطعات بازار خوبی دارد می‌توان به این نتیجه رسید که ساخت آنها هم یکی از پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک است؛ البته باز هم یادآوری می‌کنیم که به‌شرطی این اتفاق می‌افتد که شما به‌واقع روی این مسئله مهارت لازم را داشته باشید.

پکیج نرم‌افزار سالیدورکس به شما کمک می‌کند تا بتوانید یکی از بهترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مدلینگ را یاد بگیرید و از آن برای ورود به بازار کار استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید به‌طور کامل با سی ان سی و کاربرد آن آشنا شوید و به‌صورت مستقیم به بازار کار یکی از پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک وارد شوید، همین حالا در پودمان جامع سی ان سی امیرکبیر ثبت‌نام کنید؛ ما به‌صورت تضمینی شما را به بازار کار وارد می‌کنیم.

۳- مهندسی پایپینگ

پایپینگ هم یکی دیگر از رشته‌هایی است که در تمامی شرکت‌های نفتی و پتروشیمی کاربرد دارد و حتماً خود شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که این شرکت‌ها از درآمدهای بسیار بالایی برخوردارند و به‌همین دلیل می‌توان آن را در لیست پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک قرار داد.

مهندس پایپینگ فردی است که قادر است تمامی سیستم لوله‌کشی صنعتی شرکت‌هایی مثل شرکت‌های نفتی، پتروشیمی، داروسازی، انرژی اتمی و اصولاً هر شرکتی که به هر نوع نیاز به لوله‌کشی صنعتی داشته باشد را طراحی و بر رویِ اجرای صحیح آنها هم نظارت کند. این یعنی رشته‌ی پایپینگ شما را به یک متخصص واقعی این رشته که یکی از پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک است هدایت می‌کند.

پودمان پایپینگ مجتمع آموزشی امیرکبیر هم دقیقاً برای همین موضوع طراحی شده است. این پودمان شما را به‌صورت کامل با هر آنچه که در پایپینگ نیاز دارید، از طراحی گرفته تا نظارت و اجرا، آشنا می‌کند. ما به شما این تضمین را می‌دهیم که با گذراندن این دوره می‌توانید در تمامی آزمون‌های استخدامی شرکت نفت شرکت کرده و حدنصاب قبولی را هم به‌دست آورید.

جمع‌بندی پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک

پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک همان مواردی است که در بازار کار به آنها نیاز زیادی وجود دارد. این مهم است که شما بتوانید این حوزه‌ها را شناسایی کنید تا ریل‌گذاری مسیرتان را طوری انجام دهید که به کسب موفقیت و مهارت در این حوزه‌ها بینجامد. ما در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر در این مورد با شما صحبت کرده‌ایم و ۳ مورد از برترین مشاغل در حوزه‌ی مهندسی مکانیک که با ورود به آنها می‌توانید به درآمدهای بالا برسید را هم به شما معرفی کرده‌ایم.

سؤالات متداول پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک

سؤالات متداول پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک

۱- پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک کدام است؟

طراحی قطعات، ساخت قطعات و همچنین مهندسی پایپینگ از جمله مواردی است که می‌توان از آنها به‌عنوان پردرآمدترین مشاغل مهندسی مکانیک یاد کرد.

۲- چطور می‌توان سی ان سی را به‌طور حرفه‌ای یاد گرفت؟

پودمان سی ان سی مجتمع آموزشی امیرکبیر یک دوره‌ی کامل است که از مدلسازی تا اپراتوری، سی ان سی را به شما یاد می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید به‌صورت مستقیم وارد بازار کار شوید.

۳- بهترین نرم‌افزار برای مدلسازی قطعات صنعتی کدام است؟

نرم‌افزارهای زیادی برای مدل‌سازی قطعات صنعتی وجود دارد که یکی از بهترین آنها، نرم‌افزار سالیدورکس است.

۴- چطور می‌توان نرم‌افزار سالیدورکس را یاد گرفت؟

پکیج جامع نرم‌افزار سالیدورکس امیرکبیر شما را به‌صورت کاملاً کاربردی و عملی با این نرم‌افزار آشنا کرده و پس از طی آن نیز می‌توانید در آزمون فنی و حرفه‌ای هم شرکت کرده و مدرک رسمی این سازمان را دریافت کنید.

مجتمع آموزشی امیرکبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *