×
×
خانه » دپارتمان مکانیک » همه چیز در مورد آموزش کتیا + نحوه‌ی ورود به بازار کار
10 مرداد 1402

همه چیز در مورد آموزش کتیا + نحوه‌ی ورود به بازار کار

آموزش کتیا به‌عنوان یکی از موضوعات مهمی که هر مهندس مکانیک و یا اگر بخواهیم جامع‌تر صحبت کنیم، هر فرد علاقمند به حوزه‌ی ساخت و تولید به آن نیاز دارد، در بین جامعه‌ی متخصص و مهندسی کشور شناخته شده است. همین موضوع باعث شده است تا کتیا، به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین نرم‌افزارها برای مدلسازی قطعات مختلف مکانیکی و یا بالاتر از آن، برای ماشینکاری و تهیه‌ی جی کد و نهایتاً انتقال به دستگاه سی ان سی شناخته شود. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر قصد داریم به شما بگوییم که نرم‌افزار کتیا چیست، چه کاربردی در صنعت دارد و چرا آموزش Catia به عنوان یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای این حوزه شناخته می‌شود؛ تا پایان با ما همراه باشید.

Table of Contents

نرم‌افزار کتیا چیست؟

نرم‌افزار کتیا چیست؟

نرم‌افزار کتیا را می‌توان یکی از بهترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارها در جهان دانست که برای مدلسازی سه بعدی قطعات مکانیکی و توسط شرکت داسو سیستمز طراحی و توسعه داده شده است. محبوبیت این نرم‌افزار آنقدر بالا است که مهندسین مکانیک، حالا دیگر باید آموزش کتیا را به‌صورت جدی پیگیری کنند تا بتوانند راه خود را برای ورود به بازار کار، هموار کنند.

داستان کتیا

کتیا برای اولین بار، در سال ۱۹۷۷ و توسط شرکت Avions Marcel Dassault که یک شرکت هواپیماسازی فرانسوی بود، طراحی شد. در واقع نرم‌افزار کتیا برای اولین بار به منظور طراحی مجدد هواپیماهای میراژ طراحی شد. همین یک نکته مفهومی بسیار جدی دارد؛ کتیا از همان ابتدا ویژه‌ی صنعت و اتفاقاً برای یکی از صنایع مهم و های تک طراحی شده بود!
در سال‌های بعد از جنگ نیز با توجه به اینکه آموزش کتیا توانسته بود اثرات فوق‌العاده‌ای بر روی طراحی مجدد هواپیماهای میراژ داشته باشد، صنایع دیگری مانند صنایع کشتی‌سازی، خودروسازی و … نیز به استفاده از این نرم‌افزار روی آوردند.
اهمیت آموزش کتیا، در همین جا خاتمه پیدا نکرد؛ در سال ۱۹۸۴ غول هواپیماسازی دنیا، شرکت بوئینگ، نرم‌افزار کتیا را به عنوان مهم‌ترین و بهترین نرم‌افزار در حوزه‌ی CAD 3D معرفی کرد تا بار دیگر، آموزش Catia به عنوان یکی از مهم‌ترین دوره‌های آموزشی برای ورود به بازار کار این حوزه شناخته شود. این شرکت در همان سال‌ها، بزرگ‌ترین مشتری نرم‌افزار کتیا بود.
این روند باز هم ادامه یافت و در سال ۱۹۹۰، General Dynamic Electric Boat نیز کتیا را به‌عنوان بهترین و مهم‌ترین نرم‌افزار 3D CAD خود معرفی کرد. شاید برایتان جالب باشد که تنها یکی از پروژه‌های این شرکت، طراحی زیردریایی‌های کلاس ویرجینیا برای نیروی دریایی آمریکا است. حالا دیگر تمامی افرادی که قرار بود به استخدام این شرکت درآیند، باید لزوماً آموزش کتیا را در برنامه‌ی کاری خود قرار می‌دادند تا بتوانند به‌عنوان یک نیروی متخصص به این شرکت وارد شوند.
اگر بخواهیم همچنان به معرفی شرکت‌هایی که از کتیا به‌عنوان نرم‌افزار اصلی مدلسازی خود استفاده می‌کنند بپردازیم، احتمالاً باید چند صفحه‌ی دیگر صحبت کنیم و این از حوصله‌ی شما هم خارج است. آنچه که به‌عنوان جمع‌بندی این قسمت مهم است، اهمیت آموزش کتیا برای ورود به بازار کار تقریباً تمامی مشاغل حوزه‌ی ساخت و تولید و حتی مشاغل بزرگ و مادر است.
ادامه‌ی این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر به شما اطلاعات مهمی در مورد قابلیت‌های بسیار مهم این نرم‌افزار خواهد داد و البته مطالعه‌ی مقاله‌ی مقایسه‌ی کتیا با سالیدورکز نیز می‌تواند به شما در انتخاب بهترین نرم‌افزار در این حوزه کمک کند.

۵ ویژگی مهم که باعث می‌شود آموزش کتیا را جدی بگیرید!

۵ ویژگی مهم که باعث می‌شود آموزش کتیا را جدی بگیرید!

تا این قسمت از مقاله‌ی مجتمع آموزشی امیرکبیر متوجه شدیم که بسیاری از شرکت‌ها و از جمله شرکت‌های بزرگی که در حوزه‌های حساس فعالیت دارند، کتیا را به‌عنوان بهترین و مهم‌ترین نرم‌افزار مدلینگ خود انتخاب کرده‌اند و همین مسئله نیز سبب شده است که آموزش کتیا به‌عنوان یک الزام برای ورود به بازار کار این رشته شناخته شود. اما سؤال اساسی اینجا است که کتیا چه چیز فوق‌العاده‌ای دارد که تا این همه محبوب شده است؟ این همان سؤالی است که در ادامه به ان پاسخ خواهیم داد.

۱- توانایی کتیا در مدلسازی و طراحی قطعات با ساختارهای پیچیده

اولین نکته‌ای که باعث می‌شود تا آموزش کتیا را جدی بگیرید، قدرت مدلسازی در کتیا و طراحی قطعات پیچیده‌ی مکانیکی است. بهتر است اینطور بگوییم که شما امکان هر قطعه‌ای که در ذهنتان می‌آید را با این نرم‌افزار دارید و البته واضح است که برای این منظور باید به مسئله‌ی قابل اجرا بودن طرح نیز دقت داشته باشید.

۲- توانایی کتیا در طراحی ماشینینگ قطعات

کتیا فقط یک نرم‌افزار مدلینگ نیست بلکه شما این امکان را دارید که برای تمامی قطعات، ماشینکاری در کتیا را نیز انجام دهید. بنابراین آموزش کتیا به شما این امکان را خواهد داد که تمامی فرآیند مدلسازی و ماشینکاری قطعات پیچیده‌تان را فقط با یک نرم‌افزار انجام داده و نیاز به هیچ ابزار واسطی نداشته باشید.

۳- امکان تهیه‌ی جی کد برای دستگاه‌های سی ان سی با آموزش کتیا

بعد از اینکه توانستید با آموزش کتیا، مدلسازی و ماشینکاری قطعات خود را انجام دهید، باید G-Codeهای مربوط به پروژه را نیز استخراج کنید تا بتوانید ورودی دستگاه‌های سی ان سی خود را نیز تأمین کنید و در نهایت قطعه‌ی طراحی شده را بسازید. بنابراین یکی دیگر از قابلیت‌های مهم، امکان جی کد گیری با کتیا است.

۴- طراحی مکانیسم‌های حرکتی با آموزش کتیا

طراحی مکانیسم‌های حرکتی با آموزش کتیا

یک قطعه‌ی مکانیکی کامل، مجموعه‌ای از ریز قطعات است که هنگامی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، کامل می‌شوند. با آموزش کتیا می‌توانید مکانیسم حرکتی این قطعات را قبل از اینکه اقدام به ساخت آنها کنید، تحلیل و بررسی کرده و در صورتی‌که تداخلی در آنها وجود داشته باشد، نسبت به رفع آنها اقدام کنید.
در سال‌هایی که کامپیوتری برای طراحی مکانیسم وجود نداشت، شما باید کل قطعه را می‌ساختید و بعد آنها را اسمبل می‌کردید و در نهایت به‌صورت شهودی، تداخل احتمالی میان آنها را بررسی می‌کردید. کاملاً واضح است که این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند برای شما هزینه‌های هنگفتی داشته باشد، همچنین زمان زیادی نیز از شما خواهد گرفت. بنابراین با طراحی مکانیسم حرکتی در کتیا، می‌توانید تا حد زیادی در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

۵- امکان طراحی قالب با آموزش کتیا

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم که با آموزش کتیا به آن دست پیدا خواهید کرد، قالبسازی با کتیا است. بسیاری از ابزارهایی که ما به‌صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، از بطری آب معدنی گرفته تا کاور موس کامپیوتر و … با استفاده از قالبسازی ساخته می‌شوند. همین موضوع می‌تواند دلیل محکمی بر این موضوع باشد که خود قالبسازی یکی از حوزه‌های بسیار پردرآمد در رشته‌ی مهندسی مکانیک است و از طرف دیگر، برای اینکه بتوانید به بازار کار آن وارد شوید، به آموزش CATIA نیاز خواهید داشت.

بهترین روش برای آموزش کتیا

بهترین روش برای آموزش کتیا

بعد از اینکه توانستیم به این نتیجه برسیم که با آموزش کتیا چه کارهایی می‌توان کرد، وقت این است که ببینیم چطور می‌توان بهترین آموزش Catia را انتخاب کرد. اصلاً برای اینکه دوره‌ای، همان چیزی باشد که ما مدنظر داریم، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ ادامه‌ی این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر را بخوانید تا با مهم‌ترین فاکتورهایی که در این مسیر باید به آنها توجه کنید، آشنا شوید.

۱- آموزش کتیا باید کاربردی باشد

این موضوع کاملاً بدیهی است؛ احتمالاً خودتان هم اولین فاکتوری که برای آموزش کتیا در نظر دارید، همین مسئله است. اگر چه این یک فاکتور در ظاهر ساده است، اما در حقیقت بررسی آن، چندان هم ساده نیست. یکی از کارهایی که برای بررسی این موضوع می‌توانید انجام دهید، مشاهده‌ی سیلابس درسی است. در واقع باید ببینید که آیا سیلابس دوره‌ی آموزشی مدنظرتان، آیا همان چیزی است که می‌خواهید یا خیر. این موضوع می‌تواند کمک زیادی به استخدام با کتیا به شما کند.

۲- آموزش کتیا باید پروژه محور باشد

یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب دوره‌ی آموزش کتیا باید در نظر داشته باشید، این است که تمامی نکاتی که در این دوره‌ی آموزشی به شما یاد داده می‌شود، باید طی پروژه‌های حقیقی باشد. اگر دوره‌ی آموزش Catia انتخابی‌تان این ویژگی مهم را داشته باشد، می‌توانید مطمئن باشید که در طی همان دوره‌ی آموزشی، بسیاری از نکاتی که در پروژه‌های واقعی به آنها برخواهید خورد را نیز یاد خواهید گرفت.

۳- آموزش کتیا باید توسط اساتید مجرب صورت گیرد

واضح است که تجربه‌ی اساتید و مدرسین نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که برای آموزش کتیا باید در نظر داشته باشید. چرا این مسئله مهم است؟‌ دلیل آن این است که اولاً اساتید مجرب، همان نکاتی را به شما آموزش می‌دهند که در بازار کاربرد دارد. بنابراین حتی اگر در بررسی فاکتور اول یعنی همان کاربردی بودن دوره‌ی آموزشی شک داشته باشید، تجربه‌ی مدرس تا حد زیادی می‌تواند آن را کاور کند.
در ثانی، در صورتی‌که مدرس دوره‌ی آموزش کتیا فردی باشد که خود در صنعت فعال باشد، می‌توان از تجربیات او برای ورود به بازار کار نیز استفاده کرد. در واقع شما با شرکت در دوره‌ی آموزش Catia با این مشخصات، فقط یک نرم‌افزار را یاد نمی‌گیرید بلکه تجربه‌ی چندین ساله‌ی مدرس دوره را نیز به‌دست خواهید آورد.

۴- آموزش کتیا باید همراه با مدرک معتبر باشد

گواهینامه فنی و حرفه ای

اگر چه مدرک به تنهایی نمی‌تواند ضامن استخدام و مهم‌تر از آن، ماندگاری شما در یک کسب و کار باشد، اما به هر حال نمی‌توان منکر این موضوع هم شد که داشتن یک مدرک معتبر مانند مدرکی که از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور دریافت می‌کنید، در کنار یادگیری کتیا به‌صورت جامع و کاربردی، سهم زیادی در پربارتر شدن رزومه‌ی کاری و تحصیلی‌تان خواهد داشت.
اگر بخواهیم در این مورد با هم با صداقت صحبت کنیم، باید به این نکته نیز توجه کنیم که داشتن مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای در آموزش کتیا، در مواردی که شما سابقه‌ی کاری نسبتاً پایینی دارید می‌تواند اثر زیادی بر وضعیت استخدامی شما داشته باشد. اما در ادامه، این سوابق کاری شما است که باعث طی کردن پله‌های ترقی‌تان خواهد شد.

۵- آموزش کتیا باید متناسب با شرایط شما باشد

فرض کنید شما یک دانشجو هستید و یا دوره‌ی تحصیلی‌تان در دانشگاه به اتمام رسیده است. باز هم فرض کنید که من، یک فرد شاغل هستم که از صبح تا عصر درگیر کارهای روزانه‌ی خودم هستم. آیا شرایط ما برای شرکت در دوره‌های آموزش کتیا یکسان است؟ واضح است که پاسخ این سؤال منفی است.
بسیاری از افرادی که قصد شرکت در دوره‌های آموزش کتیا را دارند، ممکن است از نظر زمانی فرصت شرکت در کلاس‌های حضوری آموزشی کتیا را نداشته باشند. از طرف دیگر ممکن است شما در شهری دیگر زندگی کنید و دوره‌ی آموزش Catia مدنظرتان در شهری دیگر برگزار شود. در این حالت هم امکان حضور در دوره‌ی آموزش به‌سادگی برای شما امکان‌پذیر نیست.
در تمامی این موارد، استفاده از پکیج‌های آموزش کتیا می‌تواند شما را به‌صورت کامل برای آنچه که از این نرم‌افزار نیاز دارید آشنا کند؛ البته مشروط بر اینکه نکات و فاکتورهای قبلی را داشته باشد. تا همین چند وقت پیش، ویروس کرونا هم مزید بر علت شده بود تا بسیاری از دوره‌های آموزشی و از جمله همین دوره‌ی آموزش Catia به‌صورت غیرحضوری و یا پکیج آموزشی برگزار شود.
بنابراین تناسب با شرایط، یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در انتخاب تمامی دوره‌های آموزشی و از جمله آموزش کتیا باید به آن توجه داشته باشید.

معرفی پکیج‌های آموزش کتیا مجتمع آموزشی امیرکبیر

معرفی پکیج‌های آموزش کتیا مجتمع آموزشی امیرکبیر

مجتمع آموزشی امیرکبیر به‌عنوان یکی از مراکز با سطح کیفی بسیار بالا و استاندارد، برگزار کننده‌ی انواع دوره‌های حضوری و همچنین پکیج آموزش کتیا است. پکیج آموزش Catia ما در ۳ دسته‌ به شما ارائه می‌شود و همین مسئله سبب می‌شود که شما دقیقاً همان دوره‌ای را انتخاب کنید که به آن نیاز دارید. در ادامه به معرفی این پکیج‌ها خواهیم پرداخت:

۱- پکیج آموزش کتیا مقدماتی مجتمع آموزشی امیرکبیر

پکیج آموزش کتیا مقدماتی مجتمع آموزشی امیرکبیر را می‌توان یک دوره‌ی آموزشی استاندارد و با کیفیت بالا دانست. نام سطح ۱ ابداً نباید شما را به این نتیجه برساند که این دوره مقدماتی است یا برای نیاز شما ساخته نشده است. احتمالاً سیلابس این دوره‌ی مجازی که در ادامه آن را ارائه می‌کنیم، می‌تواند شما را قانع کند که اتفاقاً پکیج آموزش Catia مقدماتی امیرکبیر یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع یادگیری این نرم‌افزار است:

• ترسیم دوبعدی با محیط اسکچ Sketcher
• طراحی و مدلسازی سه بعدی با محیط Part Design
• مونتاژ قطعات صنعتی و طراحی دستگاه در محیط Assembly Design
• استخراج نقشه های ساخت و نقشه های کارگاهی و نقشه مرکب در محیط Drafting
• ترسیم مسیر های پیچیده سه بعدی در محیط Wireframe & Surface Design
• خواندن نقشه های صنعتی و علائم روی نقشه
• نور پردازی و رندرگیری قطعات صنعتی

۲- پکیج آموزش کتیا پیشرفته مجتمع آموزشی امیرکبیر

اگر علاوه بر موارد عنوان شده در پکیج قبلی، نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، پکیج آموزش کتیا پیشرفته مجتمع آموزشی امیرکبیر می‌تواند شما را به یک متخصص تمام عیار در این حوزه تبدیل کند. سیلابس این پکیج را بخوانید تا خودتان به این نتیجه برسید:

• اسمبلی و مونتاژ پیشرفته در محیط Assembly Design
• مونتاژ و دمونتاژ حرفه ای در محیط DMU Kinematics از مجموعه ماژول های Digital Mockup
• متحرک سازی و طراحی مکانیزم در محیط DMU Fitting از مجموعه ماژول های Digital Mockup
• طراحی مارپیچ ها و مسیر های پیچیده در محیط Wireframe & Surface Design
• طراحی سطوح پیچیده در محیط Generative Shape Design (GSD)
• ایجاد اسکچ از روی عکس در محیط Sketch Tracer
• ورقکاری در محیط شیت متال کتیا Generative Sheet Metal Design

۳- پکیج آموزش کتیا – پروژه و تمرین – مجتمع آموزشی امیرکبیر

کاربردهای کتیا در صنعت آنقدر زیاد است که هر چقدر در یادگیری این نرم‌افزار پیشرفت داشته باشید، همچنان بازارهای بیشتری برای شما باز خواهد شد. بنابراین اگر چه تمامی مفاهیم عنوان شده در پکیج‌های سطح مقدماتی و پیشرفته امیرکبیر تماماً به‌صورت پروژه محور توضیح داده شده است، اما با این حال تمرین اضافی می‌تواند خاطرتان را جمع کند که نه تنها چیزی از قلم نیفتاده، بلکه همان مفاهیم قبلی نیز به‌صورت کامل در ذهنتان تثبیت شده است. همین موضوع باعث شد تا مجتمع آموزشی امیرکبیر به فکر طراحی و ساخت پکیج آموزش کتیا پروژه و تمرین کند. سیلابس این پکیج به‌صورت زیر است:

• ۲۰ مثال کاربردی مربوط به محیط اسکچر کتیا
• ۱۰ مثال کاربردی مربوط به محیط اسمبلی کتیا
• ۱۰ مثال تخصصی مربوط به محیط Drafting کتیا
• ۶۰ مثال جامع مربوط به محیط Part Design و همچنین محیط Wireframe & Surface design

جمع‌بندی آموزش کتیا

آموزش کتیا یکی از دوره‌های آموزشی بسیار مهم است که به‌ویژه مهندسین و دانشجویان مکانیک ساخت و تولید به آن نیاز خواهند داشت. این ابر نرم‌افزار قدرتمند به شما در مدلسازی سه بعدی قطعات کمک خواهد کرد. علاوه بر این، ماشینکاری، طراحی مکانیسم‌های حرکتی، تهیه‌ی جی کد برای دستگاه‌های سی ان سی، ترسیم نقشه‌های حرفه‌ای و کاربردی دو بعدی از قطعات، مدلسازی قالب و … نیز جزء تخصص‌های اساسی این نرم‌افزار قدرتمند است. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر، اولاً توضیح داده‌ایم که چرا باید آموزش Catia را جدی بگیرید و در ادامه نیز نکاتی را ارائه کرده‌ایم که با استفاده از آنها قادر خواهید بود تا بهترین دوره‌ی آموزشی این نرم‌افزار را انتخاب کنید.

سؤالات متداول در مورد آموزش کتیا

سؤالات متداول در مورد آموزش کتیا

۱- آیا می‌توان با آموزش کتیا وارد بازار کار شد؟

بله. کتیا از جمله نرم‌افزارهایی است که با توجه به قدرت و ویژگی‌های مهمی که دارد، در شرکت‌های بسیار بزرگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین با آموزش کتیا می توانید قدم بزرگی برای حضور و استخدام در این شرکت‌ها بردارید.

۲- بهترین پکیج آموزش کتیا کدام است؟

شاید عنوان بهترین پکیج آموزش کتیا عنوانی باشد که برای دسترسی به آن نیاز به تست موارد متعددی باشد. با این حال ما در مجتمع آموزشی امیرکبیر تمام تلاش خود را کرده‌ایم که پکیج آموزش Catia به نحوی تهیه شود که تمامی نیازهای شما را پوشش دهد.

۳- آموزش کتیا برای ورود به چه مشاغلی مفید است؟

هر صنعتی که نیاز به تولید قطعات داشته باشد، باید در اولین قدم این قطعه را مدلسازی کند و با توجه به اینکه کتیا یکی از بهترین نرم‌افزارها در این حوزه است، آموزش کتیا می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به این صنایع باشد.

Eamirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *