×
×
خانه » دپارتمان عمران » پکیج آموزش ایتبس | مجتمع آموزشی امیرکبیر
21 مرداد 1402

پکیج آموزش ایتبس | مجتمع آموزشی امیرکبیر

آموزش ایتبس یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی است که هر مهندس عمرانی که قصد ورود به حوزه‌ی کاری طراحی سازه را دارد، باید بر آن تسلط داشته باشد. نرم‌افزار Etabs که تخصص آن در تحلیل و طراحی انواع سازه‌های ساختمانی است، آنقدر در بین جوامع مهندسی و به‌خصوص جامعه‌‌ی مهندسی ایران طرفدار دارد که تسلط بر آن برای استخدام در تمامی شرکت‌ها و دفاتر مهندسی، امری لازم و ضروری است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد این نرم‌افزار با شما صحبت کرده و پکیج آموزش Etabs مجتمع آموزشی امیرکبیر را نیز به شما معرفی کنیم؛ تا پایان با ما همراه باشید.

Table of Contents

نرم‌افزار ایتبس چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم‌افزار ایتبس چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم‌افزار ایتبس را بدون شک می‌توان یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای حوزه‌ی طراحی سازه دانست. این نرم‌افزار توانایی تحلیل و طراحی دقیق انواع سازه‌های ساختمانی بتنی و فولادی را دارد و به همین دلیل است که آموزش ایتبس نیز شرط لازم برای استخدام به‌عنوان یک مهندس طراح سازه است.

تاریخچه‌ی نرم‌افزار Etabs

تاریخچه‌ی نرم‌افزار Etabs

اگر چه دانستن تاریخچه‌، کمک آنچنانی به آموزش ایتبس نمی‌کند، اما احتمالاً دانستن پیشینه‌ی «اشرف حبیب الله» به‌عنوان مالک شرکت CSI برای شما هم مانند ما جالب باشد. در هر صورت اگر این بخش برایتان جذاب نیست، می‌توانید با خیال راحت به قسمت بعدی این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر بروید.
اشرف حبیب الله، مهندس طراح سازه اصالتاً پاکستانی، سال‌ها است که در بین مهندسین سازه به شخصیتی کاملاً شناخته شده تبدیل شده است. اشرف در سال ۱۹۷۰ در رشته‌ی مهندسی سازه از دانشگاه برکلی آمریکا فارغ‌التحصیل شد و بعد از آن به فکر طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزاری افتاد تا بتواند بسیاری از مراحل روتین تحلیل و طراحی سازه را انجام دهد و حاصل این تفکر، نرم‌افزاری جهانی به‌نام Etabs بود که همین حالا دانشگاه برکلی آن را در ویترین افتخارات خود قرار داده است.
اگر چه محصولات کمپانی CSI آمریکا محدود به ایتبس نیست، اما اگر شما هم یک مهندس عمران باشید، احتمالاً با ما هم عقیده‌اید که Etabs را می‌توان حداقل شناخته شده‌ترین محصول این شرکت بزرگ دانست که به‌دلایل مختلف، در بین مهندسین عمران ایرانی نیز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در قسمت بعدی این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر، بیشتر در مورد دلایل محبوبیت آموزش ایتبس اشاره خواهیم کرد.

۵ دلیل برای محبوبیت آموزش ایتبس

۵ دلیل برای محبوبیت آموزش ایتبس

آموزش ایتبس سال‌ها است که به یکی از محبوب‌ترین دوره‌ها در بین مهندسین عمران کشور تبدیل شده است. مهم‌ترین دلایل آن را هم می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

۱- آموزش ایتبس تا حد زیادی ساده است

آموزش ایتبس با رابط کاربری ساده‌ای که دارد، احتمالاً مشکل چندانی برای شما ایجاد نخواهد کرد. به‌عبارت دیگر شما می‌توانید با آموزش Etabs به‌صورت فنی و پروژه محور، تا حد زیادی بر استفاده از این نرم‌افزار مسلط شوید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تبدیل شدن به یک مهندس طراح سازه حرفه‌ای و کاربلد، تنها با آموزش منوهای این نرم‌افزار به‌دست نخواهد آمد؛ بلکه باید بتوانید بر اصول طراحی سازه نیز مسلط شوید.

۲- با آموزش ایتبس می‌توانید انواع سازه‌های ساختمانی را طراحی کنید

یکی دیگر از عواملی که باعث شده است تا آموزش ایتبس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دوره‌های آموزشی در مهندسی سازه تبدیل شود، توانایی این نرم‌افزار در تحلیل و طراحی انواع سازه‌های ساختمانی، از سازه‌های بتنی گرفته تا فلزی است. این یعنی با آموزش Etabs قادر خواهید بود تا تمامی سازه‌های ساختمانی متداول با هر سطح از پیچیدگی را به‌راحتی مدلسازی، تحلیل و طراحی کنید.

۳- محیط گرافیکی و کاربرپسند ایتبس

نرم‌افزار ایتبس، به‌خصوص در ورژن‌های آخر خود، بر روی محیط گرافیکی و کاربرپسند تمرکز زیادی کرده است. حالا دیگر شما به‌جای اینکه مجبور باشید تا ساعت‌ها به یک صفحه‌ی سیاه رنگ با گرافیک پایین خیره شوید، با یک نرم‌افزار گرافیکی تمام عیار طرف هستید که لذت طراحی سازه را برای شما دوچندان خواهد کرد. این موضوع نیز دلیل دیگری است که آموزش ایتبس، امروزه حتی بیشتر از گذشته از محبوبیت و استقبال برخوردار است.

۴- ساده‌سازی عملیات روتین تحلیل و طراحی سازه با ایتبس

به نظر شما، تحلیل و طراحی یک سازه‌ی ساده‌ی دو طبقه، چقدر از زمان شما را خواهد گرفت؟ لطفاً برای پاسخ به این سؤال با بارگذاری، تحلیل یک دهم دهانه و پرتال، طراحی تک تک المان‌های سازه و … توجه کنید! به نظر من در بهترین حالت، این کار چیزی حدود ۳ تا ۴ روز از زمان شما را خواهد گرفت. حالا تصور کنید که قصد دارید تا یک برج بلند مرتبه را با استفاده از این نرم‌افزار، تحلیل و طراحی کنید؛ پاسخ تقریباً روشن است!
حالا اگر قرار باشد همین پروژه‌ی دو طبقه را با ایتبس تحلیل و طراحی کنید، به چقدر زمان نیاز دارید؟ به‌عنوان کسی که سال‌ها در حوزه‌ی طراحی سازه فعال بوده، از من بپذیرید که این کار، بیشتر از ۶ ساعت به زمان نیاز نخواهد داشت؛ آن هم در بدترین شرایط و با نامنظم بودن سازه! این یعنی نه تنها آموزش ایتبس می‌تواند زمان موردنیازتان را برای تحلیل و طراحی سازه‌های ساده به‌شدت کاهش دهد، بلکه حتی بدون آموزش Etabs و استفاده از این نرم‌افزار، عملاً امکان انجام پروژه‌های بلندمرتبه برای شما وجود نخواهد داشت.

۵- ایتبس تقریباً تمامی آیین‌نامه‌های موردنیازتان را دارد

ما در طراحی سازه، همیشه از آیین‌نامه‌ها استفاده می‌کنیم. این آیین‌نامه‌های طراحی هستند که به ما می‌گویند یک سازه باید بر چه اساس و با رعایت چه اصول و ضوابطی طراحی شود. حالا اگر یک نرم‌افزار آیین‌نامه‌هایی که موردنیاز شما است را نداشته باشد، آیا کارایی لازم را دارد؟ مسلماً خیر! اما نکته اینجا است که Etabs آیین‌نامه‌های مشهور دنیا، مانند ACI و CSA را دارد و حالا که ویرایش پنجم مبحث نهم مقررات ملی ساختمان بر اساس ACI 318-19 تدوین شده است، آموزش ایتبس به شما این امکان را خواهد داد تا تمامی سازه‌های ساختمانی بتنی را با استفاده از این نرم‌افزار تحلیل و طراحی کنید.
در مورد سازه‌های فلزی نیز وضعیت به همین صورت است. مهم‌ترین آیین‌نامه‌ی سازه‌های فلزی، AISC یا همان آیین‌نامه‌ی سازه‌های فلزی آمریکا است که ایتبس این آیین‌نامه را نیز پوشش داده است. بنابراین با آموزش ایتبس فلزی نیز می‌توانید به یک مهندس طراح سازه‌های فلزی نیز تبدیل شوید.
اگر می‌خواهید در مورد ایتبس اطلاعات بیشتری به دست آورید، هر آنچه را که به آن نیاز دارید، از دیدگاه یک محاسب حرفه‌ای سازه در این مقاله توضیح داده‌ایم.

4 نمونه از سازه‌هایی که با آموزش ایتبس نمی‌توانید آنها را طراحی کنید!

4 نمونه از سازه‌هایی که با آموزش ایتبس نمی‌توانید آنها را طراحی کنید!

تا این قسمت از مقاله‌ی وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر، هر چه گفتیم در مورد مزیت‌های آموزش ایتبس بود. اما واقعیت این است که هر ابزاری برای یک سری از کارها ساخته شده است. همان‌طور که شما نمی‌توانید با انبردست، یک پیچ آلن را سفت کنید، آموزش Etabs هم برای تحلیل و طراحی برخی از سازه‌ها کاربرد ندارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- آموزش ایتبس برای سازه‌های زیرزمینی مناسب نیست

آموزش ایتبس نمی‌تواند به طراحی سازه‌های زیرزمینی منجر شود. برای طراحی این سازه‌ها می‌توانید از نرم‌افزار SAP2000 شرکت CSI استفاده کنید. دلیل آن هم تقریباً واضح است. یکی از موارد مهم، نحوه ی بارگذاری خاک در سازه‌های زیرزمینی است. همان‌طور که اطلاع دارید، بارگذاری خاک باید به‌صورت مثلثی بر المان‌های مقاوم انجام شود و این مسئله در نرم‌افزار ایتبس پیش‌بینی نشده است و البته با توجه به اینکه ایتبس یک نرم‌افزار برای تحلیل و طراحی سازه‌های ساختمانی است، اصولاً نیازی هم به انجام این کار نبوده است.

۲- طراحی پل‌ها با آموزش ایتبس امکان‌پذیر نیست

یکی دیگر از انواع سازه‌هایی که با آموزش ایتبس نمی‌توانید آنها را تحلیل و طراحی کنید، انواع پل‌ها است. در مورد این سازه‌ها نیز باید در نظر داشته باشید که پل‌ها دارای المان‌های بسیار متنوعی مانند کابل‌ها، انواع عرشه‌ها و … هستند که اساساً نیازی نبوده تا در Etabs اضافه شوند. برای این منظور، می‌توانید از نرم‌افزار CSI Bridge استفاده کنید. البته شاید برایتان جالب باشد که تا همین چند سال پیش، در نرم‌افزار SAP2000 یک منو برای طراحی پل‌ها وجود داشت که با معرفی و توسعه‌ی CSI Bridge، در ورژن‌های بعدی سپ ۲۰۰۰ حذف شد. مطالعه‌ی این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر، اطلاعات مفیدی در مورد این نرم‌افزار به شما خواهد داد.

۳- آموزش ایتبس نمی‌تواند شما را به طراحی سوله برساند

سوله نیز یکی از انواع سازه‌های صنعتی است که با آموزش ایتبس نمی‌توانید آن را طراحی کنید. برای طراحی سوله‌های صنعتی نیز می‌توانید از آموزش سوله با SAP2000 استفاده کنید.

۴- آموزش ایتبس برای طراحی فونداسیون و دال، مناسب نیست

یکی دیگر از محصولات شرکت CSI، نرم‌افزار SAFE است. این نرم‌افزار به‌صورت تخصصی به طراحی دال‌ها و فونداسیون‌ها می‌پردازد. اگر چه در ورژن‌های اخیر ایتبس، فیچرهایی برای طراحی دال بتنی نیز دیده شده است، اما همچنان بسیاری از مهندسین ترجیح می‌دهند تا فونداسیون دال خود را با استفاده از SAFE طراحی کنند. به همین دلیل است که آموزش ایتبس، آنچنان برای طراحی دال و فونداسیون مناسب نیست. اگر می‌خواهید در مورد نرم‌افزار SAFE اطلاعات بیشتری را به‌دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر را از دست ندهید.

آیا با آموزش ایتبس می‌توان به مهاجرت امید داشت؟

آیا با آموزش ایتبس می‌توان به مهاجرت امید داشت؟

برخی از افرادی که آموزش ایتبس را انتخاب می‌کنند، در پی آن هستند که با استفاده از این نرم‌افزار و پیدا کردن تخصص و مهارت بر روی آن، به کشورهای مختلف مهاجرت کنند. اگر در این رابطه از من سؤال بپرسید، بدون شک اولین جمله‌ای که به شما خواهم گفت این است که «بیایید منطقی بحث کنیم!»
ادامه‌ی گفتگویمان احتمالاً به این سمت و سو کشیده خواهد شد که اگر قرار بود هر فردی که آموزش ایتبس را انتخاب کرده و بر آن تسلط داشته باشد، بتواند به راحتی مهاجرت کند، خودِ من هم لابد باید در لوزان سوییس پاسخ شما را می دادم ?
به‌یاد داشته باشید که مهاجرت، آن هم مهاجرت کاری مهندسین عمران، حداقل برای ما شهروندان ایرانی، روندی پیچیده دارد. بنابراین اگر می‌خواهید به کشورهایی مثل کانادا، استرالیا و … که بهشت ما مهندسین عمران محسوب می‌شوند مهاجرت کنید، در اولین قدم باید روی آیین‌نامه‌های این کشورها مسلط شوید. به‌عنوان نمونه کشور کانادا از آیین‌نامه‌ی CSA برای طراحی سازه‌های بتنی استفاده می‌کند. علاوه بر این شما باید در کنار آموزش ایتبس، آموزش زبان را نیز در برنامه‌ی خود قرار دهید و البته نرم‌افزارهای دیگری را نیز یاد بگیرید.
به‌عنوان نمونه یکی از نرم‌افزارهای پرطرفدار در کشورهای دیگر، Revit Structure است. این نرم‌افزار متخصص BIM است و شما به عنوان یک مهندس سازه می‌توانید جزء سازه‌ای پروژه‌ی BIM را پیش ببرید. اگر می‌خواهید نکات بیشتری را در مورد این نرم‌افزار به‌دست آورید، این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر را از دست ندهید.

از پکیج آموزش ایتبس، چه انتظاری داشته باشیم؟

از پکیج آموزش ایتبس، چه انتظاری داشته باشیم؟

مشکل اساسی دانشجویانی که به‌تازگی قصد دارند تا نرم‌افزار ایتبس را یاد بگیرند و یا از پکیج آموزش ایتبس استفاده کنند، این است که به درستی نمی‌دانند که از پکیج آموزش Etabs و یا دوره‌ی آموزشی آن، چه انتظاری باید داشته باشند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این موارد اشاره خواهیم کرد تا بتوانید درک عمیق‌تری نسبت به انتخاب خود داشته باشید:

۱- آموزش ایتبس معمولاً دو مرحله‌ای است

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که آموزش ایتبس معمولاً در دو مرحله انجام می‌شود؛ آموزش Etabs بتنی و فلزی. حتی در برخی موارد، خودِ ایتبس بتنی هم به دو قسمت آموزش طراحی سازه با قاب خمشی و آموزش طراحی سازه دو گانه تقسیم‌بندی می‌شود.
به‌عنوان توضیح بیشتر لازم است در نظر داشته باشید که در اولین پکیج آموزش ایتبس خریداری شده توسط شما، احتمالاً توضیحات زیادی در مورد فلسفه‌ی طراحی، نحو‌ه‌ی کار با ایتبس و … دریافت خواهید کرد؛ بنابراین ابداً تصور نکنید که این اطلاعات اضافی است! تمامی این موارد مفاهیمی کلیدی است و همین موارد می‌تواند وجه تمایز شما با فردی که فقط کار با نرم‌افزار را یاد گرفته باشد.

۲- آموزش ایتبس باید به‌صورت تلفیقی انجام شود

برخی از توضیحات این قسمت را در قسمتِ قبلی داده‌ام؛ اما بهتر دیدم تا در این قسمت نیز تأکید دوباره‌ای بر آن داشته باشم. نکته‌ی مهمی که در انتخاب پکیج آموزش ایتبس باید حتماً به یاد داشته باشید این است که این آموزش باید در اصطلاح به‌صورت تلفیقی انجام شود. این یعنی شما باید همزمان با آموختن تکنیک‌های نرم‌افزاری، نکات آیین‌نامه‌ای و همچنین طراحی سازه را نیز یاد بگیرید. تنها در چنین شرایطی است که آموزش Etabs می‌تواند به سکوی پرتاب شما در مهندسی سازه تبدیل شود.

۳- آموزش ایتبس باید به‌صورت پروژه محور انجام شود

پکیج آموزش ایتبس انتخابی شما باید به‌صورت پروژه محور باشد. این جمله را احتمالاً چندین بار برای پیدا کردن دوره‌های مشابه شنیده‌اید و در مورد پکیج آموزش Etabs نیز همین قاعده وجود دارد. به‌عنوان توضیح بیشتر، دقت کنید که فقط مسائل تئوری و چند ابزار از ایتبس به شما آموزش داده نشود. شما باید پس از مشاهده‌ی پکیج، به یک طراح سازه‌ی قابل و مؤثر تبدیل شوید و بتوانید از طرح‌های خود دفاع کنید. این همان چیزی است که باید در نظر داشته باشید و به‌عنوان یک تارگت نهایی به آن فکر کنید.

۴- مدرک فنی و حرفه‌ای را در آموزش ایتبس در نظر داشته باشید

به یاد داشته باشید که مدرک به تنهایی نمی‌تواند باعث شود که شما در یک شرکت استخدام شوید و همین‌طور نداشتن آن هم نمی‌تواند دلیل محکمی برای استخدام نشدن شما باشد. اما به هر حال وجود آن در رزومه‌تان می‌تواند قدرت بیشتری به آن بدهد. بنابراین بهتر است پکیج آموزش ایتبس انتخابی‌تان به‌گونه‌ای باشد که بتوانید پس از اتمام آن، مدرک معتبری نیز دریافت کنید و چه مدرکی معتبرتر از فنی و حرفه‌ای!

پکیج آموزش ایتبس مجتمع آموزشی امیرکبیر

حالا که با مهم‌ترین فاکتورهایی که برای انتخاب پکیج آموزش ایتبس باید در نظر داشته باشید آشنا شدید، بهتر است با پکیج آموزش Etabs بتنی مجتمع آموزشی امیرکبیر نیز آشنا شوید. در این پکیج می‌توانید علاوه بر آشنایی و تسلط بر تمامی قسمت‌های نرم‌افزار، نحوه‌ی مدلسازی، بارگذاری، تحلیل و طراحی انواع سازه‌های بتنی را به‌صورت یاد بگیرید.
پکیج آموزش ایتبس مجتمع آموزشی امیرکبیر، یکی از کامل‌ترین و به روزترین دوره‌های آموزش آنلاینی است که برای این نرم‌افزار طراحی شده و پس از گذراندن آن نیز می‌توانید در آزمون فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و مدرک معتبر و قابل ترجمه‌ی این سازمان را نیز به‌دست آورید.

جمع‌بندی نکات آموزش ایتبس

آموزش ایتبس را می‌توان یکی از مهم‌ترین دوره‌ها برای دانشجویان و مهندسین عمرانی دانست که می‌خواهند وارد عرصه‌ی جذاب طراحی سازه شوند. اگر به تک تک دفاتر مهندسی ایران که کار طراحی سازه‌های ساختمانی را انجام می‌دهند سر بزنید، خواهید دید که همه‌ی آنها از Etabs به‌صورت گسترده در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید یک مهندس محاسب درجه یک و تراز اول شوید، پکیج آموزش Etabs مجتمع آموزشی امیرکبیر می‌تواند اولین و البته محکم‌ترین گام شما برای رسیدن به این هدف باشد.

سؤالات متداول در مورد آموزش ایتبس

سؤالات متداول در مورد آموزش ایتبس

۱- بهترین نرم‌افزارهای طراحی سازه کدام است؟

بستگی دارد در مورد چه نوع سازه‌ای صحبت می‌کنیم. اگر منظور سازه‌های ساختمانی باشد، قطعاً ایتبس بهترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزار در ایران است.

۲- پکیج آموزش ایتبس مجتمع آموزشی امیرکبیر، بتنی است یا فولادی؟

این پکیج برای سازه‌های بتنی طراحی شده است. در پکیج آموزش ایتبس امیرکبیر، می‌توانید تحلیل و طراحی انواع سازه‌های با سیستم قاب خمشی و سازه‌های دوگانه را به‌صورت پروژه محور یاد بگیرید.

۳- مهم‌ترین آیین‌نامه‌ها در طراحی سازه کدام است؟

از جمله مهم‌ترین آیین‌نامه‌ها برای طراحی سازه می‌توان به مبحث نهم، مبحث دهم، مبحث ششم و آیین نامه ۲۸۰۰ اشاره کرد.

Eamirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *