×
×
خانه » دپارتمان معماری » اهمیت و نقش نور در معماری
24 آبان 1402

اهمیت و نقش نور در معماری

نور در معماری و طراحی داخلی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین دیوارها و فضای ساختمان به‌خوبی نمایان می‌کند. طراحی نور در محیط در واقع جهت بهبود کیفیت زندگی است.

نور پردازی در معماری

نور پردازی در معماری

نورپردازی در معماری انواع مختلفی دارد که با هدف برجسته کردن عناصر و همچنین برتری دادن بعضی عناصر به عناصر دیگر است.

نور نقش مهمی در زنده کردن فضا به عهده دارد. استفاده از نور مناسب و یکنواخت در آپارتمان خفگی محیط را از بین میبرد.البته استفاده از نور طبیعی بسیار مناسب‌تر است. در صورت ضعیف بودن نور طبیعی، کمبود آن را با به کارگیری نور مصنوعی جبران نمایید.

تا جای ممکن از پرده های عمودی و کرکره استفاده نکنید، زیرا از ورود نور خورشید به داخل تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.پرده های پارچه ای یا توری بهترین انتخاب برای پنجره‌های آپارتمان محسوب می‌شوند. زیرا نور را به خوبی از خود عبور می‌دهند.استفاده از نور پردازی موضعی بر روی قاب ها و … نیز باعث تحرک و ایجاد حرکت در فضا میشود.

نور و طبیعت

نور طبیعی که حامل انرژی حیات‌بخش درونی است به عنوان یکی از منابع وجود حیات بر روی زمین محسوب می‌گردد.علاوه بر آن نور می تواند با رنگ‌ها و جلوه‌های متفاوت خود باعث تغییر چهره یک مکان شود زیرا نور در هر یک از فصول سال در آب و هواهای متفاوت و یا در هر زمانی از طول روز دارای چهره‌ای مخصوص به خود می‌باشد. اتمسفر داخلی خانه بر روی میزان انرژی شما تاثیر گذار است.

به عنوان مثال برخی به علت قرار گرفتن در معرض نور زیاد در زمان خواب مبتلا به مرض بی‌خوابی می‌شوند. از سویی رفتارهای پرخاشگرانه در محیطی که شلوغ و در هم ریخته است تشدید می‌گردد.اگر فرد افسرده‌ای هستید شاید به خاطر آن باشد که درون خانه‌ای تاریک زندگی می‌کنید،پس سعی کنید نور بیشتری را به داخل خانه خود راه دهید و از رنگ‌های گرم مانند صورتی و هلویی استفاده کنید؛ تا روحتان اوج گرفته و به پرواز در آید.شب‌ها پنجره ها را بپوشانید تا نور زیاد به محل خواب شما سرایت نکند.

بازی با نور در معماری

بازی با نور در معماری

بازی با نور به اشکال مختلف می‌تواند در نمای ظاهری فضا تاثیر گذار باشد.حقه‌های بعدی مختلف که تنها با ایجاد تغییرات در نور پردازی یک فضا ممکن است،می‌توانند ابعاد آن را نیز کوچک‌تر یا بزرگتر از آنچه که هست نشان دهند.بعضی از حقه‌های بصری مانند: برای بلندتر نشان دادن ارتفاع یک اتاق از چراغ‌های پایه‌دار که روی زمین قرار می‌گیرند یا چراغ‌های دیواری که نور را به سقف میتابانند استفاده کنید.روشن کردن سقف آن را بلند تر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

به منظور وسیع تر نشان دادن فضایی باریک و بلند کانون توجه را دیوار انتهایی فضا قرار دهید.برای این کار مثلا پنجره ای که روی این دیوار است را چشمگیر سازید یا با قرار دادن یک اثر هنری بر روی آن و روشن کردن آن با یک نور نقطه‌ای متمرکز چشم را به آن جلب کنید.در مقابل سایر دیوار های اتاق را با نور کمتر و یکدستی روشن سازید.اگر می‌خواهید یک فضا بزرگتر به نظر برسد دو دیوار رو‌به‌رو به هم را با تاباندن نور کاملا روشن کنید به این ترتیب فاصله تنها بیشتر به نظر می‌رسد.

همچنین در صورت امکان از آیینه در فضای اتاق استفاده کنید تا با ترکیب انعکاس فضا در آیینه و نحوه نور‌پردازی چرخش نور در فضا بهبود یافته و در نتیجه اتاق بزرگتر به نظر برسد.پرده‌ها تاثیر زیادی بر نما و حالت حکم فرما به آن خواهند داشت.زیرا پرده‌ها می‌توانند میزان نور طبیعی که به یک اتاق وارد می‌شود را کنترل کنند و همچنین پرده‌های شفاف همچون فیلتری نور را متأثر از رنگ خود عبور می‌دهند.بنابراین انتخاب پرده باید با دقت و توجه به این قابلیت‌ها صورت بگیرد.

نور پردازی مدرن

در فضاهای داخلی مینیمالیستی از ایده های ساده کمک بگیرید.نور پردازی ساده و بی پیرایه برای خانه های ساده و کوچک میتواند از بهترین گزینه های انتخابی شما باشد.استفاده از منابع نورانی در تو رفتگی های سقف و یا فضای مابین سقف کاذب با دیوار و نیز استفاده از چراغ های متعدد و کوچک بر دیوار و سقف در طول یک مسیر بسیار مناسب است در فضاهای مینیمالیستی و بسار ساده از چراغ های خیلی ساده از جنس سرامیک یا چوب توصیه میگردد.

در فضاهای مدرن و مجهز به طور شخصی از چراغ های دست ساز استفاده کنید بهتر است این چراغ ها کاربردی باشد تا تزیینی استفاده از چراغ های توکار برای سقف بسیار مناسب است.

Eamirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *