×
×
خانه » دپارتمان هنرهای دیجیتال » معرفی کامل نرم افزار پریمیر + ۳ کاربرد مهم آن
02 شهریور 1402

معرفی کامل نرم افزار پریمیر + ۳ کاربرد مهم آن

نرم ‌افزار پریمیر را می‌توان عصای دست تدوین‌گرهای حرفه‌ای دانست؛ نرم‌افزاری که یادگیری آن یک قانون کاملاً مهم برای ورود به بازار کار بسیاری از زمینه‌ها، از جمله تبلیغات و بازاریابی، تدوین‌گری و … است. اگر از متخصصین این نرم‌افزار بپرسید، قطعاً به شما خواهند گفت که پریمیر جادوگر است! اگر می‌خواهید در مورد این نرم‌افزار بیشتر بدانید، این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر را از دست ندهید.

Table of Contents

مهم‌ترین کاربردهای نرم افزار پریمیر چیست؟

• امکان تدوین حرفه‌ای انواع فیلم و کلیپ‌های ویدیویی
• امکان ادیت صدا (البته نه به‌صورت خیلی تخصصی)
• توانایی میکس و رندرگیری از محتواهای ویدیویی با کیفیت‌های مختلف
• صداگذاری یا دوبله‌ی فیلم در کانال‌های مختلف

نرم افزار پریمیر و اطلاعاتی کلی در مورد آن

نرم افزار پریمیر و اطلاعاتی کلی در مورد آن

نرم افزار پریمیر محصول قدرتمند شرکت ادوبی، غول نرم‌افزاری دنیا است. همین یک جمله کافی است تا شما بدانید که با یک نرم‌افزار تمام عیار طرف هستید؛ همان‌طور که از دیگر محصولات محصولات ادوبی انتظار دارید و این خود یکی از دلایل محبوبیت نرم‌افزار Premiere است.

نرم افزار پریمیر، بدون اغراق بهترین متخصص برای تدوین حرفه‌ای انواع ویدیو و کلیپ است. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید کارهای بسیار متنوعی را روی کلیپ‌های خود انجام دهید. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین این موارد اشاره شده است:

استفاده از نرم افزار پریمیر برای برش قسمت‌های اضافی فیلم

یکی از ساده‌ترین کارکردهای نرم افزار پریمیر، برش قسمت‌هایی از فیلم است که نیازی به آنها ندارید. مثلاً وقتی می‌خواهید یک کلیپ تبلیغاتی را تدوین کنید، ممکن است برداشت‌هایی داشته باشید که به هر دلیل کات خورده باشد؛ گوینده تپق زده باشد، صدای اضافی در محیط باشد یا هر عامل دیگری که باعث شود آن برداشت قابل استفاده در کلیپ نهایی نباشد. کارت کردن این قسمت‌ها، اولین کاری است که معمولاً یک تدوین‌گر انجام می‌دهد.

اگر چه کات زدن قسمت‌های اضافی در تمامی نرم‌افزارهای تدوین دیگر، حتی نرم‌افزارهای تدوین موبایل نیز وجود دارد، اما با این حال ابزارهایی که نرم افزار پریمیر در اختیار شما قرار می‌دهد، بسیار حرفه‌ای است؛ به‌طوری که در استفاده از آنها کاملاً راحت خواهید بود.

اصلاح رنگ ویدیو با استفاده از نرم افزار پریمیر

تفاوتی ندارد که ویدیو را با یک دوربین خانگی تهیه کرده‌اید یا یک دوربین فوق پیشرفته؛ اصلاح رنگ جزء موارد اساسی تدوین است و نرم افزار پریمیر به راحتی این کار را برای شما انجام خواهد داد.
اصلاح رنگ همان متعادل‌سازی رنگ‌های ویدیو است. همچنین در صورتی‌که نوری که با آن ویدیو را تهیه کرده‌اید، مناسب نباشد، با استفاده از نرم افزار پریمیر تا حد زیادی می‌توانید آن را اصلاح کنید.
هدف نهایی اصلاح رنگ در نرم افزار پریمیر این است که دقیقاً همان تصویری را به بیننده بدهیم که در دنیای واقعی و با چشم خود آن را می‌بیند. اگر چه سبک‌های متفاوتی هم برای این موضوع وجود دارد، اما با این حال هدف همان است!

افکت‌های حرفه‌ای نرم افزار پریمیر روی ویدیو

یکی از متداول‌ترین کارهایی که در تدوین تمامی ویدیوها و کلیپ‌ها از آن استفاده می‌شود، اضافه کردن افکت، به‌خصوص در قسمت کات دو برداشت است. نرم افزار پریمیر لیست کاملی از انواع افکت‌های ویدیویی دارد که با استفاده از آنها می‌توانید جلوه‌ی بسیار بالایی به محتوای ویدیویی خود دهید.

۴ ویژگی برجسته‌ی نرم افزار پریمیر

۴ ویژگی برجسته‌ی نرم افزار پریمیر

نرم افزار پریمیر با قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، کاملاً این توانایی را دارد که ویدیوی شما را به یک اثر هنری ماندگار تبدیل کند؛ البته اگر شما هم با آموزش پریمیر بتوانید به جایگاهی برسید که کارهای حرفه‌ای با این نرم‌افزار انجام دهید. در ادامه به مهم‌ترین این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت:

۱- رابط کاربری جذاب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار پریمیر، رابط کاربری آن است. این رابط کاملاً ساده و تقریباً مشابه با دیگر نرم‌افزارهای گرافیکی ادوبی است. بنابراین اگر با نرم‌افزارهای دیگری مثل فتوشاپ، ایلوستریتور و … کار کرده باشید، خیلی راحت می‌توانید منوها و ابزارهای پریمیر را نیز یاد بگیرید.

۲- یک جعبه ابزار کامل در نرم افزار پریمیر

شما برای تدوین ویدیو، به ابزارهای مختلفی نیاز دارید؛ از ابزارهای ساده گرفته تا پیچیده‌ترین ابزارها که قرار است کارهای خارق‌العاده‌ای برای شما انجام دهند. از این نظر، نرم افزار پریمیر هیچ نقصی ندارد. کافی است تصور کنید که چه کاری قرار است انجام دهید؛ ابزار همان کار در پریمیر وجود دارد.

۳- امکان ادیت صدا با نرم افزار پریمیر

ادیت صدای ویدیو نیز از جمله مواردی است که در بسیاری پروژه‌ها به آن نیاز پیدا خواهید کرد. اگر چه نرم افزار پریمیر توانایی خارق‌العاده‌ای برای ادیت صدا ندارد، اما با این حال بسیاری از ادیت‌های روزمره را می‌توانید با این نرم‌افزار انجام دهید. بهتر است بدانید که نرم‌افزار Adobe Audition متخصص ادیت صدا است و اگر می‌خواهید کار تدوین صدا را به‌صورت کاملاً حرفه‌ای انجام دهید، باید به سراغ این نرم‌افزار بروید.

۴- تعامل کامل نرم افزار پریمیر با دیگر نرم‌افزارهای ادوبی

همان‌طور که می‌دانید و در قسمت‌های قبلی این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر نیز عنوان شد، ادوبی متخصص ساخت نرم‌افزارهای گرافیکی است. نکته‌ی جالبی که در مورد نرم افزار پریمیر وجود دارد این است که این نرم‌افزار، تعامل کاملی با دیگر نرم‌افزارهای این شرکت دارد.

به‌عنوان نمونه فرض کنید شما یک کلیپ موشن گرافیک را با استفاده از نرم‌افزار ادوبی افترافکت ساخته‌اید. برای اینکه این کلیپ را در نرم افزار پریمیر وارد کنید، اصلاً نیازی ندارید تا رندر نهایی آن را بسازید؛ همین که از افترافکت خروجی بگیرید کافی است. خروجی افترافکت به راحتی می‌تواند به‌عنوان ورودی برای نرم افزار پریمیر عمل کند.

اگر به استفاده از نرم افزار پریمیر و یادگیری آن علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله‌ی نحوه‌ی گرفتن خروجی از پریمیر را مطالعه کنید.

۴ ابزار طلایی برای ویرایش تصاویر با نرم افزار پریمیر

۴ ابزار طلایی برای ویرایش تصاویر با نرم افزار پریمیر

نرم افزار پریمیر، قابلیت بسیار بالایی برای ویرایش تصاویر دارد. البته این قابلیت‌ها را هرگز نمی‌توانید با نرم‌افزاری مانند فتوشاپ مقایسه کنید، اما با این حال برای کارهای روزمره و دم دستی و برای اینکه دائم از پریمیر به فتوشاپ و برعکس جابجا نشوید، کاملاً مناسب است. ۴ نمونه از این ابزارها در ادامه‌ عنوان شده‌اند:

۱- فیلترهای ویرایش عکس در نرم افزار پریمیر

نرم افزار پریمیر دارای فیلترهای متنوعی است که می‌توانید بر روی تصاویر اعمال کنید. تنظیمات رنگ، فیلترها و همچنین افکت‌های بی‌نظیری که می‌توانید با استفاده از پریمیر روی عکس‌های خود اعمال کنید، می‌تواند کیفیت پروژه‌ی شما را متحول کند.

۲- تنظیمات نور عکس با نرم افزار پریمیر

تقریباً تمامی عکس‌هایی که می‌گیرید، به اصلاح نور نیاز دارند. خوشبختانه در نرم افزار پریمیر، ابزارهای کاربردی تنظیم و اصلاح نور عکس نیز وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید نور عکسی را که قصد دارید در کلیپ خود استفاده کنید، اصلاح کنید. علاوه بر این، رنگ و کنتراست عکس نیز با استفاده از این نرم‌افزار قابل تنظیم است.

۳- تغییر اندازه‌ی تصاویر در نرم افزار پریمیر

نرم افزار پریمیر قادر است تا سایز عکس‌های شما را نیز تغییر دهد. بنابراین اگر عکسی را می‌خواهید در ویدیوی خود استفاده کنید اما سایز آن همانی نیست که مدنظر داشته‌اید، لازم نیست از نرم‌افزارهای دیگری مثل فتوشاپ استفاده کنید؛ پریمیر تمام این کارها را برای شما انجام خواهد داد.

۴- اضافه کردن متن و آرت به تصاویر با نرم افزار پریمیر

در بعضی موارد ممکن است نیاز داشته باشید تا به تصاویر خود، متن اضافه کنید. این متن می‌تواند حالت ساده داشته باشد و یا به‌صورت آرت روی تصویر قرار گیرد. در نرم افزار پریمیر این امکان را دارید که این کار را نیز بر روی تصاویر خود انجام دهید.

ضبط و استفاده از صدا در نرم افزار پریمیر

ضبط و استفاده از صدا در نرم افزار پریمیر

همه‌ی ما دوست داریم کلیپ‌هایی بسازیم که مخاطبین را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از موارد مهمی که باعث می‌شود تا جذابیت کلیپ‌های خود را اضافه کنید، استفاده از صوت است. همچنین باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در بسیاری از موارد، صوت در گام بعدی ضبط شده و روی ویدیو قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه می‌توان به ویدیوهای دوبله یا موشن گرافیک اشاره کرد. در نرم افزار پریمیر، ابزارهای کارآمدی برای ضبط صدا نیز در اختیار شما قرار دارد.

با استفاده از ابزارهای ضبط صدای نرم افزار پریمیر، می‌توانید صداهای مدنظر خود را با بالاترین کیفیت ضبط و از آنها در محتوای ویدیویی خود استفاده کنید. در اینجا نیز باید مجدداً تأکید کنیم که اگر چه نرم‌افزار Adobe Audition توانایی بسیار بالایی در ضبط حرفه‌ای صدا دارد، اما ابزارهای پریمیر نیز برای این کار، کاملاً کارآمد هستند.

تنظیمات صدابرداری نرم افزار پریمیر، تقریباً تمام آنچه را که شما نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهد داد؛ اما با این حال باید این نکته را نیز در نظر داشت که علاوه بر ابزارهای نرم‌افزاری ضبط صدا، شما باید به تجهیزات سخت‌افزاری خود نیز توجه کنید. بنابراین اگر می‌خواهید خروجی کار شما فوق‌العاده باشد، باید حتماً از میکروفون‌های حرفه‌ای برای این کار استفاده کنید.

در حین ضبط صدا با نرم افزار Premiere، می‌توانید در لحظه که نیاز داشتید، ورودی صدا را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید. همچنین ابزارهای حرفه‌ای دیگری مانند کنترلر نویز نیز در دسترس شما قرار دارد تا بتوانید بهترین خروجی را از صدای ضبط شده، تهیه کنید.

مدیریت پروژه‌های قبلی در نرم افزار پریمیر

مدیریت پروژه‌های قبلی در نرم افزار پریمیر

هنگامی که کار با نرم افزار پریمیر را شروع می‌کنید، تعداد پروژه‌هایتان کم است. حتی ممکن است فقط روی یک یا نهایتاً دو پروژه کار کنید؛ اما در ادامه، قطعاً سرتان شلوغ می‌شود و تعداد زیادی فایل و پروژه خواهید داشت.

علاوه بر این، هنگامی که روی یک پروژه‌ی بزرگ کار می‌کنید، حتماً تعداد متعددی پروژه خواهید داشت. مثلاً وقتی می‌خواهید یک فیلم سینمایی را تدوین کنید، احتمالاً سکانس‌های مختلف را در قالب یک پروژه در نرم افزار پریمیر تعریف خواهید کرد.

بنابراین یک لحظه ممکن است چشمانتان را باز کنید و ببینید صفحه‌ی کامپیوترتان پر شده از پروژه‌هایی که اگر نتوانید آنها را به‌صورت کامل و بهینه مدیریت کنید، قطعاً دچار مشکل خواهید شد. اما تا وقتی از نرم افزار پریمیر استفاده می‌کنید، نیاز نیست نگران چیزی باشید؛ ابزارهای مدیریتی متعددی در این نرم‌افزار قرار گرفته است تا با استفاده از آنها بتوانید مدیریت این فایل‌ها را به ساده‌ترین حالت ممکن انجام دهید.

به‌عنوان مثال، این امکان وجود دارد که فایل‌های موردنیاز خود را در فولدرهای مختلفی سازماندهی کنید تا دسترسی به آنها ساده‌تر انجام شود. و یا حتی با استفاده از تکنولوژی ابری، می‌توانید پروژه‌ی خود را در نرم افزار Premiereبا هم‌ تیمی‌های دیگر خود به اشتراک بگذارید تا آنها نیز همزمان با شما، روی پروژه‌ کار کنند.

بازار کار برای نرم افزار پریمیر

بازار کار برای نرم افزار پریمیر

تسلط بر نرم افزار پریمیر می تواند بازارهای بسیار بزرگی را جلوی شما باز کند. اگر چه قبلاً نیز در همین مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر به‌صورت مختصر در این مورد توضیح داده‌ایم، اما حالا وقت آن است که به هدف بزنیم و ببینیم که چرا بازار کار این نرم‌افزار خوب است؟

اولین دلیلی که نرم افزار پریمیر را به یکی از بهترین نرم‌افزارها برای یادگیری جهت ورود به بازار کار تبدیل می‌کند، جامع بودن آن است. در قسمت‌های قبلی یاد گرفتیم که پریمیر نرم‌افزاری است که تقریباً همه کاری از آن بر می‌آید! از تدوین فیلم و کلیپ گرفته تا ادیت صوت و موسیقی و قرار دادن افکت‌های مختلف روی صدا و تصویر گرفته تا حتی ادیت عکس، همه و همه از توانایی‌های نرم‌افزار Premiere است.

نکته‌ی دیگر اینکه مشاغل مختلفی هستند که به نرم افزار پریمیر نیاز دارند. ادامه‌ی این مقاله به شما خواهد گفت که چه مشاغلی به‌صورت مستقیم با پریمیر سر و کار دارند و بنابراین با یادگیری این نرم‌افزار می‌توانید شغل مناسبی برای خود دست و پا کنید. همچنین در مقاله‌‌ی «چطور از پریمیر درآمد به‌دست آوریم» تمامی نکات مربوط به این مسئله را برای شما توضیح داده‌ایم.

۱- نرم افزار پریمیر در شرکت‌های تبلیغاتی

بدون شک، شرکت‌های تبلیغاتی همیشه جزء طرفداران و مشتریان پر و پا قرص نرم افزار Premiereبوده و خواهند بود. کدام شرکت تبلیغاتی را می‌توانید تصور کنید که کلیپ ویدیویی نمی‌سازد؟ همین موضوع باعث شده است تا این کمپانی‌ها همیشه به‌دنبال متخصصین واقعی پریمیر باشند.

۲- کاربرد نرم افزار پریمیر در شرکت‌های فیلمسازی

غیرممکن است که ندانید نرم افزار پریمیر در شرکت‌های فیلمسازی و انیمیشن‌سازی تا چه اندازه مهم است. هر فیلم یا انیمیشنی، بعد از ساخت قطعاً به تدوین نیاز دارد و این فقط در تخصص پریمیر است!

۳- نرم افزار پریمیر در مشاغل دیگر

اینطور نیست که نرم افزار پریمیر فقط در شرکت‌های تبلیغاتی و یا شرکت‌های فیلمسازی کاربرد داشته باشد. اگر یک کسب و کار به پیشرفت خود اهمیت دهد، قطعاً به فکر تبلیغات خود است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها، واحد مجزایی به نام واحد تبلیغات دارند و به‌صورت گسترده از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

به عنوان نمونه، ما هم در مجتمع آموزشی امیرکبیر واحد مستقل تبلیغات داریم و اتفاقاً یکی از مشاغلی که همیشه به‌دنبال آن هستیم، متخصص نرم افزار پریمیر است. اگر شما هم روی این نرم‌افزار تسلط بالایی دارید و سابقه‌ی کاری مرتبطی هم در این زمینه دارید، با ما تماس بگیرید؛‌ ما خوشحال خواهیم شد اگر شما را در جمع خود داشته باشیم.

۴- فریلنسری با نرم افزار پریمیر

این روزها، فریلنسری به یکی از انواع مشاغل محبوب تبدیل شده است. تکنولوژی هم باعث شده تا برای کار کردن، خیلی نیاز به حضور فیزیکی در محل کار نداشته باشید. همین حالا بسیاری از افراد هستند که با تسلط بر نرم افزار Premiere، پروژه‌های متعددی را به‌صورت ریموت (دورکار) از شرکت‌های داخلی و حتی بین‌المللی دریافت می‌کنند و اتفاقاً درآمدهای بالایی هم دارند.

اگر چه راه و رسم گرفتن پروژه‌های دلاری، تنها به آموزش پریمیر خلاصه نمی‌شود. علاوه بر اینکه شما باید بر این نرم‌افزار مسلط باشید، همچنین باید سطح زبانی بالایی داشته باشید تا بتوانید با کارفرمای خود تعامل صحیحی داشته باشید. اگر قصد ورود به این عرصه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم کلاس‌های زبان انگلیسی مجتمع آموزشی امیرکبیر را از دست ندهید. این کلاس‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سطح زبانی شما را به درجه‌ی مطلوب می‌رسانند.

چطور نرم افزار پریمیر را یاد بگیریم؟

چطور نرم افزار پریمیر را یاد بگیریم؟

نوبتی هم که باشد، وقت یادگیری نرم افزار پریمیر است. چطور باید این نرم‌افزار را یاد گرفت تا بتوان به سرعت به جایگاهی که قصد داریم برسیم. این یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که پاسخ به آن، تکلیف خیلی از موارد را مشخص خواهد کرد.
مهم‌ترین روشی که برای یادگیری نرم افزارپریمیر وجود دارد، استفاده از پکیج‌های آموزشی است. اما با توجه به اینکه پکیج‌های آموزشی زیادی وجود دارند و شما فقط باید یکی از آنها را انتخاب کنید، حتماً باید نکاتی را در انتخاب خود مدنظر داشته باشید. به برخی از مهم‌ترین این نکات، در ادامه اشاره شده است:

۱- کاربردی بودن پکیج آموزش نرم افزار پریمیر

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در انتخاب پکیج آموزش نرم افزارپریمیر مدنظر داشته باشید، کاربردی بودن آن است. پریمیر نرم‌افزاری قدرتمند و گسترده است که ابزارهای بسیار متنوعی در آن وجود دارد؛ اما آیا شما به تمامی این ابزارها نیاز دارید؟‌ آن هم در گام اول یادگیری؟ قاعدتاً شما باید روند یادگیری را مرحله به مرحله طی کنید و این یعنی آموزشی که انتخاب می‌کنید، باید کاربردی باشد.

۲- پروژه محور بودن پکیج آموزش نرم افزار پریمیر

اگر شما فقط به منوهای نرم‌افزار مسلط شوید و نتوانید استفاده از آنها را در پروژه یاد بگیرید، تقریباً هیچ دستاوردی را نخواهید داشت. در این حالت شما فقط یک اپراتور نرم افزار Premiere خواهید شد و این یعنی به خلاقیت، مهم‌ترین فاکتور موفقیت در این زمینه، ابداً توجهی نشده است.
اینکه می‌گوییم آموزش نرم افزار پریمیر باید پروژه محور باشد به این دلیل است که شما در طول انجام یک پروژه است که خلاقیت خود را آزمایش خواهید کرد و گام به گام به مرحله‌ای خواهید رسید که کاملاً بر نرم‌افزار مسلط شوید.

۳- تجربه‌ی مدرس دوره‌ی آموزش نرم افزار پریمیر

بدون شک تجربه‌ی مدرس دوره نیز در یادگیری شما تأثیر بسیار بالایی خواهد داشت. اگر مدرس دوره تجربه‌ی بالایی در استفاده از نرم افزار Premiere داشته باشد، علاوه بر خودِ نرم‌افزار، تجربه‌ی خود را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد و این چیزی نیست که بتوانید روی آن قیمتی بگذارید!

جمع‌بندی معرفی نرم افزار پریمیر

نرم افزار Premiere از جمله نرم‌افزارهایی است که یک ابزار فوق حرفه‌ای برای تدوین محسوب می‌شود. به همین دلیل است که تسلط بر این نرم‌افزار جزء الزامات کاری افرادی است که قصد دارند وارد بازار کار جذاب این حوزه شوند. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر، این نرم‌افزار را به‌صورت کامل برای شما معرفی کردیم و به نکاتی پرداختیم که برای یادگیری آن نیاز دارید.

سؤالات متداول در مورد نرم افزار پریمیر

سؤالات متداول در مورد نرم افزار پریمیر

۱- آیا نرم افزار پریمیر، تنها نرم‌افزار برای تدوین فیلم است؟

البته که نه! علاوه بر نرم افزار پریمیر، نرم‌افزارهای قدرتمند دیگری مانند ادیوس نیز وجود دارد که از آنها نیز می‌توان برای تدوین استفاده کرد؛ اما با این حال، فقط پریمیر است که پریمیر است!!

۲- آیا یادگیری نرم افزار پریمیر سخت است؟

نرم افزار Premiere تا حد امکان ساده طراحی شده است. بنابراین احتمالاً مشکل خاصی در یادگیری آن نخواهید داشت. همچنین منوهای این نرم‌افزار نیز بسیار شبیه به دیگر نرم‌افزارهای ادوبی هستند. بنابراین اگر قبلاً تجربه‌‌ی کار با نرم‌افزارهایی مثل افترافکت و … را داشته باشید، روند یادگیری‌تان خیلی ساده‌تر هم خواهد شد.

۳- مهم‌ترین ویژگی نرم افزار پریمیر چیست؟

شاید مهم‌ترین ویژگی نرم افزارپریمیر را بتوان رابط کاربری جذاب و در عین حال ساده و همچنین ابزارهای بسیار قدرتمندی که با استفاده از آن می‌توانید بهترین تدوین‌ها را انجام دهید، دانست.

Eamirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *