×
×
خانه » دپارتمان صنایع و کامپیوتر » مهاجرت مهندسین صنایع
14 اسفند 1402

مهاجرت مهندسین صنایع

مهاجرت مهندسین صنایع یکی از مهم‌ترین اهدافی است که دانشجویان این رشته و یا افرادی که سال‌هاست در این رشته کار می‌کنند، به‌دنبال آن هستند. به هر حال مهندسی صنایع یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی است که در بسیاری از فیلدهای کاری و مهندسی کاربرد دارد و به همین دلیل، بازار کار بسیار مناسبی هم در خارج از کشور برای این رشته وجود دارد. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر می‌خواهیم در مورد مهاجرت با مهندسی صنایع با شما صحبت کرده و راهکارهای آن را با هم بررسی کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

چرایی مهاجرت مهندسین صنایع

چرایی مهاجرت مهندسین صنایع

مهاجرت مهندسین صنایع چند سالی است که به یکی از اهداف مهم برای متخصصین این حوزه تبدیل شده است. اوضاع اقتصادی از یک سو و نیاز به پیشرفت از سوی دیگر باعث شده است تا دانشجویان و مهندسین صنایع به مهاجرت به کشورهای پیشرفته فکر کنند. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین دلایل این موضوع می‌پردازیم:

کسب فرصت‌های شغلی بهتر

یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت مهندسین صنایع، کسب فرصت‌های شغلی بهتر است. باید بپذیریم که کشورهای پیشرفته، توجه و تمرکز بیشتری روی استفاده‌ی بهینه از مهندسین صنایع در کسب و کارها و صنایع مختلف دارند. بنابراین یک مهندس صنایع با مهاجرت می‌تواند به فرصت‌های شغلی بهتری دست پیدا کند.

شرایط اقتصادی و معیشتی بهتر

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر نیز توضیح داده شد، شرایط اقتصادی این روزهای ایران باعث شده است تا درآمد مهندسین صنایع، نسبت به آنچه که این افراد می‌توانند در کشورهای دیگر به‌دست آورند، کمتر باشد. همین موضوع نیز می‌تواند عامل مهم دیگری برای مهاجرت مهندسین صنایع باشد.

امکانات آموزشی و پژوهشی بهتر

متخصصین هر حوزه و از جمله‌ حوزه‌ی مهندسی صنایع، همواره نیاز دارند تا دانش خود را به‌روز نگاه دارند. این موضوع یکی از اهداف مهم دیگر در مهاجرت مهندسین صنایع است.توجه داشته باشید که در صورتی‌که نتوانید خود را به‌روز نگاه دارید، بدون شک بعد از مدتی از چرخه‌ی بازار رقابت حذف خواهید شد. نکته‌ی مهم این است که در کشورهای پیشرفته‌تر، امکانات آموزشی و پژوهشی بسیاری وجود دارد که یک مهندس صنایع می‌تواند به‌سادگی از آنها استفاده کند.

فرهنگ و زندگی اجتماعی

به هر حال اگر بخواهیم به‌صورت منطقی به پدیده‌ی مهاجرت نگاه کنیم، به مسئله‌ی فرهنگ، زندگی اجتماعی و همچنین آزادی‌های فردی که در کشورهای پیشرفته‌تر فراهم است برمی‌خوریم. این موضوع سبب شده است تا مهاجرت مهندسین صنایع، حتی برای افرادی که در داخل ایران هم درآمدهای منطقی دارند، به یک هدف مهم تبدیل شود. البته فقط مهندسین صنایع نیستند که به این دلیل به مهاجرت فکر می‌کنند؛ تقریباً تمامی متخصصین در تمامی رشته‌ها ممکن است این موضوع را به‌عنوان دلیل اصلی مهاجرت خود تلقی کنند.

مسیر دقیق مهاجرت مهندسین صنایع

مسیر دقیق مهاجرت مهندسین صنایع

اگر یک مهندس یا حتی دانشجوی صنایع هستید و به مهاجرت هم فکر می‌کنید، مسئله‌ی بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، شناخت دقیق از مسیری است که می‌خواهید وارد آن شوید. در ادامه، مطالبی را توضیح می‌دهیم که بر اساس آن می‌توانید یک الگوی مناسب برای راه مهاجرت با مهندسی صنایع پیدا کنید:

۱- اهمیت مهارت‌های تخصصی در مهاجرت مهندسین صنایع

اولین نکته‌ای که در مهاجرت مهندسین صنایع اهمیت زیاد دارد، مهارت‌های تخصصی‌ای است که این گروه از افراد باید داشته باشند. مسئله‌ی بسیار مهم این است که شما باید کارفرمای خارجی خود را قانع کنید که تمام مهارت‌های موردنیاز کسب و کار او را دارید و اتفاقاً در این کار مهارت بالایی هم دارید.

نکته‌ی بسیار مهم این است که این مهارت‌ها فقط محدود به مهارت‌های نرم‌افزاری نمی‌شود. در واقع به‌غیر از اینکه شما باید شناخت و مهارت بسیار بالایی در مورد نرم‌افزارهایی که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند داشته باشید، در مرتبه‌ای بالاتر از آن باید مفاهیم مهندسی صنایع را به‌صورت کامل درک کرده باشید و بتوانید از آنها برای پیشبرد اهداف کسب و کار استفاده کنید. در نظر داشته باشید که برای مهاجرت مهندسین صنایع، هم مهارت‌های نرم‌افزاری و هم مهارت‌های تخصصی این حوزه، کاملاً موردنیاز است.

۲- مهارت‌های زبانی در مهاجرت مهندسین صنایع

نکته‌ی مهم دیگر در مهاجرت با مهندسی صنایع، موضوع زبان خارجی است. به هر حال شما باید با کارفرما، دیگر کارکنان کسب و کار و همچنین در یک سطح بالاتر، با جامعه‌ی کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، هماهنگ شوید و ارتباط برقرار کنید. واضح است که انجام این کار به‌جز با تسلط بر زبان آن کشور و یا زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان بین‌المللی، امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر هدفتان مهاجرت به خارج از کشور است، حتماً برنامه‌ای دقیق روی مهارت‌های زبانی خود داشته باشید.

۳- مسئله‌ی تطابق فرهنگی

این یک واقعیت است که همه‌ی افراد نمی‌توانند در همه‌ جا زندگی کنند؛ موضوعی که در مهاجرت مهندسین صنایع هم صادق است. بنابراین از همین حالا که استارت فکر کردن روی مسئله‌ی مهاجرت را دارید، به موضوع تطابق فرهنگی هم فکر کنید. در نظر داشته باشید که اگر نسبت به این مسئله بی‌ توجه باشید، حتی بعد از اینکه مهاجرتتان هم با موفقیت انجام شد، برای زندگی در کشوری که به آن مهاجرت کرده‌اید، با چالش‌های بسیار زیاد مواجه خواهید شد.

۴- تأمین منابع مالی در مهاجرت مهندسین صنایع

مسئله‌ی تأمین مالی، یکی از چالش‌های اساسی در پیش پای افرادی است که مهاجرت مهندسین صنایع از طریقی به‌جز کاری را دنبال می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر شما بخواهید به‌صورت تحصیلی به یک کشور دیگر مهاجرت کنید، اولین موضوعی که برایتان پیش می‌آید، تأمین هزینه‌های زندگی و احتمالاً شهریه‌ای است که برای ادامه تحصیل باید بپردازید؛ آن هم با نوساناتی که در چند سال اخیر در حوزه‌ی بازار ارز شاهد آن هستیم.

بنابراین برای مهاجرت با مهندسی صنایع از طریق تحصیلی، یکی از کارهای مهم این است که منابع مالی موردنیاز را بررسی کنید و برای تأمین آنها، برنامه‌ای واقع‌بینانه داشته باشید تا در صورت مهاجرت، به مشکلات مالی برنخورید.

۵- ایجاد شبکه‌های قدرتمند

همه‌ی ما با نتورک و شبکه‌هایمان زندگی می‌کنیم. این شبکه‌سازی به‌خصوص برای مهاجرت مهندسین صنایع موضوعی خیلی جدی‌تر نسبت به افرادی که در داخل ایران زندگی می‌کنند، است. شبکه‌سازی قدرتمند در خارج از کشور به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید خیلی سریع‌تر از مسیر نرمال، به هدف خود در مورد اشتغال در خارج از کشور دست پیدا کنید. به این نکته هم توجه کنید که بازار کار در خارج از کشور نسبت به داخل کشور، شرایط مساعدتری دارد و این یعنی با استفاده از نتورکی که برای خود ایجاد می‌کنید، می‌توانید یک میان‌بُر به هدف خود بزنید.

بهترین کشورها برای مهاجرت مهندسین صنایع

بهترین کشورها برای مهاجرت مهندسین صنایع

بهترین کشورها برای مهاجرت مهندسین صنایع کدام است؟ دلیل این برتری چیست؟ این‌ها سؤالاتی هستند که در این قسمت از مقاله‌ی مجتمع آموزشی امیرکبیر به آنها پاسخ می‌دهیم:

۱- مهاجرت مهندسین صنایع به کانادا

یکی از بهترین کشورهایی که با برنامه‌های مهاجرتی متعدد خود به یکی از مقاصد مهم برای مهاجرت مهندسین صنایع تبدیل شده است، کشور کانادا است. کانادا کشوری است که رشد اقتصادی در آن بسیار بالا است و به همین دلیل مهندسین صنایع در این کشور می‌توانند بازار کار مناسبی داشته باشند. ضمن اینکه زبان رسمی کشور کانادا، انگلیسی است و به همین دلیل، دیگر نیازی نیست تا شما به‌دنبال یادگیری زبان دیگری باشید.

۲- مهاجرت مهندسین صنایع به آلمان

کشور آلمان را به‌ نامِ یک کشور صنعتی تمام عیار می‌شناسند؛ کشوری که صنایع مختلف به‌ویژه صنعت برق در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مسؤلین کشور آلمان به‌خوبی می‌دانند که راز داشتن صنایع قدرتمند، مدیرانی قوی است که توانایی تحلیل موضوعات مختلف در صنایع را داشته باشند و به همین دلیل است که مهاجرت مهندسین صنایع به آلمان، می‌تواند کلید موفقیت آنها باشد.

البته باید توجه داشته باشید که مهاجرت با مهندسی صنایع به آلمان زمانی بیشتر از هر زمان دیگری اثربخش است که آنها بتوانند به زبان آلمانی تسلط پیدا کنند. به همین دلیل است که مهندسین صنایعی که هدف خود را بر روی کشور آلمان قرار داده‌اند، حتماً باید برنامه‌ی مدونی برای آموزش زبان آلمانی نیز داشته باشند.

۳- مهاجرت مهندسین صنایع به استرالیا

استرالیا نیز یکی دیگر از کشورهایی است که برنامه‌های متعددی برای مهاجرت مهندسین و متخصصین ارائه کرده است. همچنین با توجه به اینکه استرالیا نیز کشوری است که از نظر تکنولوژی بسیار قدرتمند است و همچنین سیستم سیاسی و اقتصادی مناسبی دارد، مهاجرت مهندسین صنایع به این کشور می‌تواند برای ورود به بازار جهانی کار، بسیار مؤثر باشد.

اولین قدم برای مهاجرت مهندسین صنایع

همان‌طور که تا الان هم به این نتیجه رسیده‌ایم، یکی از اولین قدم‌ها برای مهاجرت مهندسین صنایع، علاوه بر بحث‌های تکنیکال و دانشگاهی، تسلط بر نرم‌افزارهای خاص این رشته و در رأس آنها، نرم‌افزار MSP است. این نرم‌افزار با قابلیت‌های فراوانی که دارد، امکان برنامه‌ریزی و همچنین مدیریت پروژه را به مهندس صنایع می‌دهد. اگر می‌خواهید این نرم‌افزار را به‌صورت پروژه محور و با مدرک فنی و حرفه‌ای یاد بگیرید، همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید:

جمع‌بندی

مهاجرت مهندسین صنایع موضوعی مربوط به امروز و دیروز نیست؛ سال‌هاست که همه‌ی متخصصین و از جمله مهندسین صنایع، به‌دلایل مختلف تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. این دلیل هر چه که باشد اگر چه مهم است، اما موضوع مهم‌تر این است که شما بتوانید راه درست برای این هدف را پیدا کنید. در این مقاله از وب سایت مجتمع آموزشی امیرکبیر در مورد همین موضوع با شما صحبت کرده و به نکاتی پرداختیم که در این راه به آنها نیاز دارید.

سؤالات متداول

سؤالات متداول

۱- بهترین راه برای مهاجرت مهندسین صنایع کدام است؟

انتخاب بهترین راه برای مهاجرت مهندسین صنایع، بستگی به عوامل مختلفی دارد. به‌عنوان نمونه ساده‌ترین راه، مهاجرت تحصیلی است اما مهاجرت کاری اگر چه دردسرهای بیشتری دارد، اما به هر حال شما از روز اول وارد بازار کار خارج از کشور می‌شوید.

۲- بهترین کشورها برای مهاجرت با مهندسی صنایع کدام است؟

کشورهای مختلفی مانند استرالیا، کانادا، آلمان، سوئد، نروژ و … برای مهاجرت با مهندسی صنایع مناسب هستند.

۳- مهاجرت مهندسین صنایع، نیاز به مدرک زبان دارد؟

در صورتی‌که بخواهید به‌صورت تحصیلی مهاجرت کنید، بله. همچنین در صورتی که بخواهید از روش مهاجرت کاری هم استفاده کنید، ممکن است سفارت کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، از شما بخواهد تا تسلط خود به زبان انگلیسی یا زبان رسمی آن کشور را اثبات کنید.

amirkabir isfahan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *