×
×
خانه » مقالات سایت » تاثیر رنگ در معماری داخلی
23 اردیبهشت 1398

تاثیر رنگ در معماری داخلی

تاثیر رنگ در معماری داخلی

نقش رنگ در طراحی داخلی:رنگ ها میتوانند به شیوه های مختلف تاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مهم ترین آنها میتوان به تاثیر آنها بر احساسات اشاره کرد.جهانی که انسان در آن زندگی میکند متشکل از هزاران رنگ و تنالیته های مختلف است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی،عمیق تر نشان میدهند.برای رسیدن به اهدافی همچون کارکرد مناسب ،زیبایی بصری،هارمونی فضایی،و تاثیر محیطی و روانی مناسب و موثر در طراحی داخلی،مستلزم استفاده ی هماهنگ،منسجم،معنی دار و زیبا از عناصر طراحی است.تجربه ثابت کرده است رنگ ها نیز مانند انسان ها از جهات مختلف با یکدیگر مرتبط اند و سلیقه ها و صفات مشترکی دارند و یا برعکس و متضاد یکدیگرند.

برای آنکه بتوانیم ارتباطی درست میان طبیعت خود با دکوراسیون داخلی خانه برقرار نماییم باید بیاموزیم که ترس از متفاوت بودن با سایرین را از خود برانیم.مشکلی که امروزه بسیار باآن درگیریم و بسیاری از طراحی های معماری و داخلی را تحت الشعاع قرار میدهد.

ما غالبا خود را در حصاری از رنگ هایی به تحمیل عرف و جامعه (معقول) و (بی روح) و بی رمق قرار میدهیم.رنگ هایی که مانع از بروز احساسات و نمایان شدن خود واقعی ما میگردد.به منظور کمک برای ایجاد فضایی دلنشین و مطلوب در محیط زندگی خود و بهره گیری هرچه بهتر از رنگ ها ،لازم است اطلاعات گسترده تری درباره ارتباطات فردی خویش با رنگ ها نایل شویم و مواردی را درک کنیم که علاقمندی یا بیزاری به رنگ های خاص را در مورد ما آشکار می سازد.

کار موثر با رنگ بیش از همه به تحریک حس خلاقیت نیازمند است.به دست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب که درست با منظور و هدف فرد منطبق باشد خود به نوعی (آفرینش ) محسوب میشود.

به کار بردن رنگ در فضاها یا مبلمانی ساده معمولا نیازمند مهارت زیاد و هزینه بیشتر نیست.یک طراح معماری خوب میتواند بسیاری از نیاز های محرک روانی را با استفاده از مطالبی که گفته شد و اندکی خلاقیت در جهت رفاه مصرف کنندگان به کار گیرد.مخصوصا به وسیله ی تنوع و اجتناب از تک رنگ بودن.

رابطه رنگ و فرم:شکل های هندسی رابطه مستقیم با رنگ های متفاوت دارند.به این ترتیب سه شکل اصلی مربع،دایره و مثلث با سه رنگ اصلی قرمز،آبی و زرد ارتباط دارند و بر اساس رابطه رنگ و فرم این سه شکل با سه رنگ اصلی مفهوم و بیان یکدیگر را تقویت میکنند و ارزش یکدیگر را چه از نظر حسی و چه از نظر ذهنی گویا تر میکنند.

مربع:سکون،آرامش،وزن و سنگینی:با رنگ قرمز

مثلث:اندیشه،فکر،حرکت،فرورفتگی:با رنگ زرد

دایره:روح و روان،مبین ذات با حرکت ابدی:با رنگ آبی

تهیه ی الگوی انتخاب رنگ:قبل از انتخاب رنگ اتاق فکر کنید که چگونه و در چه زمانی از این اتاق استفاده میکنید.یک اتاق نشیمن با نور خوب طبیعی را میتوان به راحتی به رنگ سیر در آورد اما در اتاقهای شمالی.هر نور طبیعی باید تا حد امکان با انتخاب ته مایه های  کم رنگی از کرم یا زرد رنگ افزایش یابد. در اتاقی که پنجره کم دارد و نور مصنوعی است رنگی را انتخاب کنید که در زیر نور لامپ خوب به نظر برسد.حباب های تنگستن موجب میشوند رنگ زرد کمرنگ در شب بسیار کمرنگ شود در حالی که رنگ اجری تحت نور تنگستن به نارنجی می گراید و رنگ سبز ملایم به رنگ زرد –سبز تبدیل می شوند و بنفش به رنگ قهوه ای کدر بدل میشود.رنگهای زرد،سبز و کرم فضای گرفته را درخشان و روشن میکنند.رنگ های ساده همیشه بیشتر از مایه های نقش دار باعث باز شدن فضا میشوند.

 برای زیبا تر کردن دکوراسیون منزل از چه رنگهایی استفاده کنیم؟

انتخاب رنگ مناسب برای فضای آپارتمانی بخصوص آپارتمانهای با متراژ کم بسیار مهم است.رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب،انتخاب رنگ های روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است.اصولا رنگ های روشن باعث میشوند که فضا بزرگتر به نظر آید و هرچه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر به نظر می آید. یکی از رنگ های مناسب آپارتمان رنگ استخوانی روشن است،که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگهای وسایل منزل همنشینی دارد.

کیفیت و تاثیر رنگ ها و کاربرد آنها در دکوراسیون داخلی:

قانون کلی و نکته ای که باید به هنگام استفاده از رنگ ها برای دکوراسیون محل(و سایر موارد) به خاطر داشت این است که بیش از حد قرار گرفتن در معرض رنگ ها،به همان اندازه سبب عدم تعادل میشود که کم تر از حد لازم آن هماهنگ ترین نتایج در طورتی امکان پذیر هستند که رنگ های طیف رنگی را همراه با مکمل های آنها به کار ببریم.

جهت آموزش این دوره ها به سایت مجازی Eamirkabir.com مراجعه کنید.

Eamirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *