×
×
خانه » دپارتمان معماری » انواع نمای ساختمان
02 مرداد 1398

انواع نمای ساختمان

طراحی ساختمان محدود به سازماندهی و کنار هم قرار گرفتن فضاها نمی باشد بلکه باید ضمن طراحی فضاهای داخلی به کیفیت و ترکیب بیرونی ساختمان هم توجه شود.و همزمان با پلان ها و مقاطع نماها نیز طراحی گردند.

در طراحی نماها،نکات زیادی وجود دارد در حقیقت نما نمایانگر سیمای بیرونی ساختمان است و باید زیبا،با هویت و با دوام باشد.

نمای هر ساختمان در سیمای شهری ان بسیار تاثیر گذار است در صورتی که نمای یک  ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای سایر ساختمان ها طراحی گردد همگونی میان مجموعه های شهر وجود نخواهد شد.

تعریف نما و انواع ان

نما عبارت است از تصویر جانبی از شکل ظاهری و خارجی ساختمان.همچنین فن رو سازی و ساختن نمای ساختمان را نماسازی می گویند.

در صورتی که یک نما از دور و بر به وسیله ی دیگر ساختمان ها محدود نشده باشد حداکثر دارای چهار نما است که بدین شرح اند:

  • نمای شمالیNorth Elevation
  • نمای جنوبیSouth Elevation
  • نمای شرقیEast Elevation
  • نمای غربیWest Elevation

عناصر بسیار مهم در طراحی نما:

ورودی یکی از عناصر مهم در طراحی نما می باشد که محل استقرار و چگونگی طراحی ان به شکل مستقیم نشان دهنده ی نقش و عملکرد ساختمان است.در ورودی محل گذر از فضای خارج و عمومی ساختمان به فضای داخلی و خصوصی ساختمان بوده و یکی از مهم ترین عناصری می باشد که می توان تحت عنوان نشانه ی ساختمان به ان اشاره کرد.

بدترین حالت زمانی است که ورودی وسایل نقلیه به حیاط و پارکینگ با ورودی افراد پیاده یکی می گردد.در چنینی حالتی شخص وارد شونده به ساختمان تنها یک راه باریک کنار دیوار برایش باقی می ماند.

تراس ها چشم انداز جدیدی نسبت به فضاهای بیرون برای ساختمان ایجاد می کنند.تراس ها و بالکن ها نباید حالت ناپایداری داشته باشند و جدا شدن از بدنه ی ساختمان را القا کنند.

یکی از ضروری ترین قسمت های ساختمان پنجره ها می باشند که البته به عنوان نمای ظاهری یک ساختمان معمولی خیلی مورد توجه واقع نمی شود.طراحان پنجره ها را اساسی ترین بخش ساختمان جهت حفظ سلامتی،اسایش و ایمنی می دانندو معتقدند به علت مواردی همچون اجازه ی ورود نور،جلوگیری از ورود باران،ایمنی،قابلیت سکونت و همچنین ایجاد گردش مناسب هوا،وجود پنجره الزامی است.

مهم ترین قسمت ساختمان در مقابل عابران و دیگر افراد خارج از محیط ان،صورت ظاهر ساختمان است.نمای ساختمان نمای شهری را به وجود می اورد اما گاهی عدم توجه زیاد تعدادی از طراحان و سازندگان ساختمان ها را در این مورد مشاهده می کنیم.

 

علایم مورد استفاده در ترسیم نما

الف-درها و پنجره ها:در و پنجره بعد از دیوار،از جمله از اجزای اصلی و الزامی ساختمان به شمار می ایند.لذا در طراحی و ترسیم پلان ساختمان بایستی برای انها اندازه،موقعیت و شکل مناسب را مد نظر قرار داد.

ب-هاشور در نما:هاشور عبارت است از خطوط یکنواخت با فواصلی منظم که به منظور نمایش اختلاف سطح،زیبایی و یا انواع مصالح در بنا مورد استفاده قرار می گیرند.

Eamirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *