×
×
خانه » مقالات سایت » خلاقیت درمعماری داخلی
01 تیر 1398

خلاقیت درمعماری داخلی

خلاقیت درمعماری داخلی

زیبایی و یکتایی در یک پروژه طراحی داخلی به المان های زیادی وابسته است و در کنار آن رعایت اصولی خاص نیز میتواند موجب بهبود کیفی و افزایش خلاقیت نهایی شود.با این وجود چهار اصل کلی می توانند موجب رعایت شاخصه های اساسی در طراحی داخلی باشند که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

 

 

 

تعادل

توجه به چیدمان و تعادل میان اشیاء به کار رفته در یک دکور اهمیت ویژه ای دارد.علاوه بر آن تفکر کلی در خصوص اینکه قصد طراحی یک خانه یا یک دفتر کار را داریم نیز اهمیت ویژه ای دارد.ما از سنین نوجوانی و جوانی با ساختار های تعادل ساز و اهمیت وجود آنها آشنا می شویم.بدون آگاهی از ان ممکن است همه چیز برایمان ناموزون و بدون تعادل به نظر برسد.در یک طراحی نا متعادل فضا میتواند خسته کننده به نظر برسد و حس راحتی را در ما ایجاد نکند.تعادل بصری با چیدمان صحیح،توجه به وزن بصری و حس تقارن آنها ایجاد میشود.البته باید دقت داشت که در مدل های خاصی از طراحی داخلی،ممکن است انواع متفاوتی از تعادل مد نظر باشد.

 

تعادل متقارن:عبارت از ایجاد تقارن آینه وار اشیاء یا ایجاد حس تکرار در نقطه تمرکز طراحی ست.تقارن در طراحی داخلی اهمیتی ویژه دارد و می تواند بر ثبات و آرامش نیز ارجحیت داشته باشد.اما همزمان میتواند عاملی برای ایجاد احساسات منفی نیز به حساب آید.

-تعادل نا متقارن:به وزن بصری اشیاء اشاره دارد.در تعادل نامتقارن،تمرکز کماکان به چشم می آید اما تلاش می شود،ایجاد تقارن با ایجاد تنوع در سایر اشیاء(مانندمبلمان)ایجاد شود.در این مدل لازم است که مبلمان یا سایر اشیا وزن بصری و شکل مشابهی داشته باشند و تا حد ممکن فاصله مشخصی بین آنها و نقطه تمرکز اتاق ایجاد شود.

-تعادل محوری:معمولا به ایجاد تقارن با توجه به ایجاد ساختاری دایره ای شکل اشاره دارد.در این مدل،بسته به ترتیب چیدمان اشیاء در اطراف نقطه تمرکز اتاق،سایر اشیاء به سمت بیرون یا درون،در اطراف چیده شوند.

 

وحدت

عنصر وحدت در طراحی به شمایل کلی ای که پس از اتمام کار حاصل می شود اشاره دارد.در یک خانه یا یک ساختمان مجموعه ای از فضاها(مانند را ه پله،لابی،راهروهاو…)به یکدیگر پیوند زده می شوند که برای رسیدن به محل اصلی مورد استفاده قرار می گیرند.بنابراین توجه به شباهت ها در فاکتورهای اصلی طراحی این محیط ها اهمیت دارد.لازم است که تمامی این بخش ها حس مشابهی در فرد ایجاد کند.هارمونی،وحدت و یکپارچگی،موجب افزایش تاثیر روانی و زیبایی دوچندان در کار خواهد شد.

هماهنگی

درست مثل موسیقی،ریتم و هماهنگی عناصر در طراحی نیز اهمیت دارد.هماهنگی عنصر های شرکت داده شده در طرح کلی کار الگوی مشخص و واضحی از کار برای ما میسازد و موجب ایجاد جذابیت بصری می شود.این هماهنگی میتواند به کمک تکرارها و یا ایجاد تناوب در المان هایی خاص مطلوب به نظر برسد.

برای مثال میتوان از کوسن های رنگی در کنار رنگ های مشابه در یک نقاشی روی دیوار استفاده کرد،در حالیکه کف با فرشی که تم کلی هارمونی دارد،پوشیده شده است.

 

 

تاکید

اصل تاکید بر توجه بیشتر روی نقطه تمرکز اتاق اشاره میکند.در اصول معماری ،تاکید راهی برای ایجاد گفتگوی اتاق با خودش است.نقطه تمرکز معمولا در معماری در بخش خاصی از اتاق در نظر گرفته می شود که سایر ابزار و اشیاءآن را احاطه کرده و پوشش دهند.

برای مثال شومینه در یک اتاق از عناصری است که به هنگام معماری در نظر گرفته شده و توجه چشم را به خود جلب می کند.در حالیکه سایر بخش ها در اتاق می توانند جذابیت بصری و حس زیبایی در فضای اطراف شومینه را بیشتر و بهتر القا کنند.

Eamirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *