×
×
خانه » بازدیدها و سمینارها » بازدید مترو مهدیه اصفهان-استفاده از روش شمع و ریب
01 دی 1398

بازدید مترو مهدیه اصفهان-استفاده از روش شمع و ریب

بازدید مترو مهدیه

سازه نگهبان ایستگاه هاي مترو ساخته شده به روش ریب روسی

با توجه به تأثیر سطح آب زیرزمینی، لایه های متفاوت خاک، نزدیکی جداره گودبرداری به ساختمان های اطراف آن و کیفیت پروفیل ها، تحلیل سازه های زیرزمینی دارای حساسیت ویژه ای می باشند.

بر حسب مطالعات خاک، آب و سازه و شرایط مسیر می­توان از انواع روش ها برای ساخت ایستگاههای زیرزمینی مترو استفاده کرد. یکی از روش های ساخت سازه نگهبان ایستگاه های مترو، روش ریب روسی می­باشد، که از اجزای آن می توان به ریب، شمع و پاشنه ریب اشاره کرد.

 

مراحل اجرای روش شمع و ریب

  1. در روش ریب و شمع ابتدا از سطح زمین یک گالری یا شفت دسترسی به تراز طبقه دوم ایستگاه احداث می شود. (شکل a)

مراحل شماتیک ساخت ایستگاه

پس از آن یک گالری پاترول رو به موازات محور طولی ایستگاه در این تراز با ابعادی به عرض 3 تا 4 متر و ارتفاع 4/5 تا 6 متر اجرا می شود. (شکل b)

  1. از این گالری دستک های عرضی تا محل شمع های طرفین احداث می شود تا بتوان شمع ها را اجرا نمود. (شکل c)

شمع های کوتاه به صورت یک در میان اجرا می شوند و قطر آن ها معمولاً بین 80 تا 120 سانتی متر است. (شکل d)

دستک­های عرضی

سپس حفاری، تسلیح و سپس بتن ریزی قوس بتنی انجام می شود (Concrete Arc) (شکل d)

قوس های بتنی دارای مقطع نیم بیضی با عرضی حدود 80 تا 120 سانتیمیتر و ارتفاعی حدود 130 تا 170 سانتی متر دارند. قوس های بتنی بصورت حداقل سه در میان اجرا می شوند تا از پایداری خاک حین حفاری اطمینان حاصل شود. تسلیح ریب و شمع با آرماتور یا پروفیل فلزی انجام می شود. این سیستم سازه ای به عنوان سازه موقت (Temporary Support) بوده و پس از حفاری فضای حفره ایستگاه، لاینینگ بتنی (Concrete Permanent Support) اجرا می شود. با اجرای کامل یک ریب و دو شمع در طرفین، در واقع یک قاب بتنی بوجود می آید که مقاومت کافی در برابر فشار خاک و جمع شدگی حفره را دارد و از سختی بسیار بالایی برخوردار است. حداقل و حداکثر فاصله مرکز به مرکز شمع ها به ترتیب 2D و 4D و فاصله بهینه آنها 2.5D  تا  3.5Dمی باشد. از این رو فواصل شمع‌ها عموماً حدود 2 تا 3 متر می باشد. برای تشریح بهتر روش مذکور، مراحل اجرایی عمومی سیستم شمع وریب در ایستگاه ارائه شده است.

خاکبرداری زیر ریب (شکل e) و حفر شمع های بلند

بتن ریزی شمع های بلند و خاکبرداری کامل زیر ریب تا تراز کف تیکت هال (شکل f)

اجرای دال بتنی کفتیکت هال (سالن بلیط فروشی) (شکلg) و خاکبرداری زیر سالن بلیط فروشی (تیکت هال) تا تراز فونداسیون

نقشه ایستگاه مترو مهدیه

مراحل ذکر شده در بالا را می­توانید با توضیحات مفصل در کلیپ ضمیمه مشاهده کنید.

مجتمع آموزشی امیرکبیر اصفهان با توجه به جذابیت این دانش و در دسترس بودن آن در شهر اصفهان، بازدید از مترو مهدیه را در برنامه خود قرار داد. در جریان این بازدید که با حضور مهندسین با تجربه آقایان مهندس زارعی (مدیر دپارتمان عمران امیرکبیر)، مهندس دوست محمدی و مهندس نورگلی (مسئول هماهنگی و برنامه ریزی پروژه) همراه بود، مراحل کامل ساخت سازه نگهبان پروژه که از روش شمع و ریب استفاده شده بود به صورت مفصل برای مهندسین و دانشجویان علاقمند به رشته­های عمران و معماری و کنترل پروژه شرح داده شد.

 

Eamirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *