×
×
خانه » دپارتمان عمران » دیوار هبلکس چیست؟
17 آبان 1402

دیوار هبلکس چیست؟

دیوار هبلکس(بلوک سبک بتنی AAC)

هبلکس برای بتن هوا‌دار اتوکلاوی تولید شده و یکی از دیوار های بتنی سبک است.برای ساخت یک بلوک، لازم است بلوک را در دمای بالا قرار دهیم و بلوک هبلکس تحت فشار و دمای بالا ساخته می شود. بلوک هبلکس مخلوطی است از سیلیس،سیمان و آهک و پودر آلومینیوم که در حرارت 200 درجه‌ی سانتی گراد و فشار 12 اتمسفر در اتوکلاوها پخته و به قطعات مورد نیاز ساختمانی بریده می شود.دلیل سبکی، وجود هوا در این بلوک است.

ساخت دیوار با کمک بلوک‌های هبلکس

بلوک هبلکس از فرآیند متفاوتی نسبت به سایر بلوک های سنتی ساخته شده است.همان‌طور که نحوه ساخت و ویژگی‌های حیاتی بلوک‌های هلبکس متفاوت است ، پیاده‌سازی این محصولات نیز متفاوت است. یکی از تفاوت‌های اساسی این بلوک‌ها با اکثر مصالح ساختمانی ، نحوه اتصال آن‌ها است.به این صورت که اکثر مصالح ساختمانی با استفاده از ملات های سنتی مانند سیمان یا گچ ساخته می شوند؛ در حالی که بلوک های هبلکس با استفاده از چسب خاصی به یکدیگر متصل می شوند. همچنین امکان استفاده از سیمان و موارد مشابه برای اتصال بلوک های هبلکس ، وجود ندارد.بلکه باید از چسب مخصوص استفاده کنید که اغلب توسط شرکت سازنده تهیه می شود.

نکته قابل توجه دیگر در اینجا کاربرد سریع تر چسب ها است. در واقع استفاده از دیوار به کمک این چسب ها می تواند سرعت کار را دو برابر کند چرا که استفاده از آن بسیار آسان است و اکثر افراد می توانند به ساده ترین شکل ممکن از آن استفاده کنند. ترکیب کلی این عوامل در کنار هم، ساخت یک ساختمان را به کمک بلوک های هبلکس به گزینه ای بسیار ایده آل تر برای پروژه هایی با محدودیت زمانی تبدیل می کند، چرا که ضمن افزایش سرعت کار، مقاومت بالایی را نیز به همراه خواهد داشت.

 مزایای دیوار هبلکس

 مزایای دیوار هبلکس

1.سبک، مقاوم و با‌دوام : به خاطر نوع ساخت بلوک‌های هبلکس،این بلوک‌ها سبک و به راحتی قابل حمل می‌باشند.همچنین دارای عمری طولانی در شرایط مختلف آب‌وهوایی هستند.

2.مقاوم در برابر آتش: به دلیل اینکه این بلوک‌های AAC از مواد معدنی و طبیعی ساخته شده‌اند نسبت به سایر مصالح از مقاومت بیشتری در مقابل آتش برخوردارند.

3.سهولت در اجرا: به دلیل وزن کم اجرای این مصالح بسار راحت تر از سایر مصالح است و در هزینه ی کارگر نیز صرفه جویی می شود.

4.از تمامی ضایعات هبلکس می توان به عنوان پوکه در کف سازی استفاده کرد.

5.صرفه جویی در مصرف فولاد: با توجه به سبکی هبلکس بار مرده ساختمان کاهش می یابد و مصرف فولاد نیز کم می شود.

6. صافی سطح: صاف بودن سطح آن‌ها باعث کاهش هزینه در زمینه‌ی سفیدکاری می‌شود به طوری‌که می‌توان خاک گچ را حذف کرد و فقط از گچ استفاده کرد.

7.سهولت در بریدن،سوراخ کردن یا میخ کوبی در انها برای نصب

8.این بلوک ها قابلیت بازیافت دوباره به چرخه‌ی تولید را دارند و پسماند آن‌ها برای محیط زیست مضر نیست.

معایب دیوار هبلکس

1.مقاومت فشاری کم که در نتیجه نمی‌توان از آن‌ها به عنوان دیوار باربر استفاده کرد.

2.استحکام و مقاومت کافی برای اتصال به اسکلت ساختمان ندارند.

3.هزینه بالا

اتصالات دیوار هبلکس

  • اتصال به ستون: در محل اتصال بلوک هبلکس به ستون باید از پلت‌های L شکل استفاده شود.در این پلت‌ها، سوراخ‌هایی تعبیه شده که باید به وسیله پیچ یا میخ ، پلت را از یک سمت به ستون و از سمت دیگر به بلوک متصل کرد.
  • اتصال به تیر: برای درز افقی بین رج آخر دیوار و تیر بالایی آن می توان از ملات معمولی یا از یونولیت استفاده کرد.
  • اتصال به سقف: برای درز افقی بین رج آخر دیوار و سقف ،می توان از ملات معمولی یا از یونولیت استفاده کرد.

Eamirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *